در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب‌ها '۲۵ تن جان باخته و صد‌ها خانه' ویران شده‌اند

آرشیف، ویرانی‌های بجا مانده از سیلاب‌ها در ولایت نورستان افغانستان

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید، در سه روز گذشته ۲۵ تن در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب‌ها جان باخته و صد‌ها خانه نیز ویران شده‌اند.

به‌گفته این وزارت، سیلاب‌ها در هشت ولایت غزنی، میدان وردک، کندهار، زابل، ننگرهار، کاپیسا، لغمان، کنر و نورستان تلفات انسانی و مالی وارد کرده‌است.

محمد نسیم حقانی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، تا اکنون ۲۵ تن دیگر در این سیلاب‌ها زخمی شده‌اند، آمار تلفات در حال تغییر است و در تلاش اند تا کمک‌ها به این ولایت‌ها رسانیده شوند.

آمار تلفات در حال تغییر است.

از سویی هم شماری از سیلاب‌زدگان می‌گویند، برعلاوهٔ این که آسیب جانی دیده‌اند همه دارایی‌های شان را سیلاب برده و نیاز به کمک دارند.

بسم‌الله یکی از سیلاب زده‌گان باشندهٔ روستای احمدزی در ولسوالی معروف ولایت کندهار است.

او می‌گوید، سیلاب‌ها همه دار و ندارش را با خود برده، خانه‌اش ویران شده و پنج تن از روستایان‌اش در سیلاب‌ها ناپدید شده‌اند.

آرشیف، سیلاب‌های در یکی از ولسوالی‌های ولایت بدخشان افغانستان

او می‌افزاید: "چهار پنج موتر را آب برده، پنج نفر کشته شدند، ضرر‌های مالی ما خو به میلیون‌ها افغانی می‌رسد، زمین‌های گندم ما را هم آب برده، خانه‌های ما تخریب شدند، تا حال برای ما کمک‌ها نرسیده راه‌ها بسته است."

در همین حال، عبدالسلام باشندهٔ ولسوالی اندر ولایت غزنی که او نیز از اثر سیلاب‌ آسیب‌ دیده می‌گوید، سیلاب‌ کشت‌زارهای خانواده، روستایان‌اش و نیز همه منابع اقتصادی‌شان را از بین برده است.

عبدالسلام می‌گوید: "سیلاب‌های برخاسته برای ما خیلی آسیب مالی رسانیده، تمام کشت‌زارهای گندم که مردم یک سال برای آن زحمت کشیده بودند، همهٔ آن از بین رفت و مردم به کمک‌های عاجل نیاز دارند."

مطیع‌الله ویسا باشندهٔ ولسوالی معروف ولایت کندهار و فعال رضاکار در بخش آموزش، وضعیت سیلاب‌ در ساحه را از نزدیک بررسی کرده و می‌گوید، سیلاب‌زدگان به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

اما محمد نسیم حقانی سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، بعضی از ولایت‌ها کمک دریافت کردند و در تلاش اند تا به دیگر ولایات نیز تیم‌های نجات و کمک را بفرستند.

او افزود: "امکانات را که در دست داریم، به بعضی از مناطق فرستادیم، اما بعضی از مناطق که دور دست اند، شاید امروز برای آن‌ها کمک برسد، در این ولایت‌ها مؤسسه‌های کمک کننده نیز موجود است،‌ با آن‌ها جلسات داشتیم و از آن‌ها خواستیم تا با مردم بیچاره و درد دیده در این شرایط حساس کمک کنند."

مردم خواهان کمک فوری هستند

آقای حقانی می‌گوید، در این سیلاب‌ها تا اکنون نزدیک به ۷۰۰ خانه، ۵۰ هزار جریب زمین کشاورزی ویران شده‌اند و دو هزار مواشی نیز تلف گردیده است.

اما برخی از رسانه‌های محلی سطح آمار تلفات انسانی را بیشتر از چیزی گزارش داده‌اند که این وزارت گفته است.

در این سیلاب‌ها تا اکنون نزدیک به ۷۰۰ خانه، ۵۰ هزار جریب زمین کشاورزی ویران شده‌اند و دو هزار مواشی نیز تلف گردیده است.

بر اساس گزارش‌ها، در ولسوالی‌های شاه ولیکوت و معروف ولایت کندهار ۱۶ تن و در ولایت زابل ۲۰ تن از اثر سیلاب‌ها جان داده‌اند، آن‌چه که از سوی منابع مستقل تا کنون تأیید نشده‌است.

این سومین موج از سیلاب‌ها در یک سال اخیر است که تلفات بزرگ مالی و جانی را در پی داشت است.