یک هیئت تخنیکی ایرانی برای سروی دریای هلمند به افغانستان می‌آید

آرشیف، نمای دریای هلمند

قرار است یک هیئت تخنیکی ایرانی برای سروی دریای هلمند به افغانستان بیاید.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایران حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان از سفر این هئیت به افغانستان خبر داده‌است.

او گفته که این هیئت آب دریای هلمند و موانع ایجاد شده روی آن را بررسی خواهد کرد تا چالش حق‌آبۀ ایران از میان برداشته شود.

او گفته که این هیئت آب دریای هلمند و موانع ایجاد شده روی آن را بررسی خواهد کرد

رسانه‌های ایران نگاشته اند که عبداللهیان در این تماس گفته است که "با تشکیل تیم تخنیکی مشترک می‌توان آب دریای هلمند را" به‌گفتۀ او "به مجرای خود تغییر مسیر دهیم که از هدر رفتن آب پیش‌گیری شود".

خبرگزاری‌های ایران به نقل از وزیر خارجه ایران همچنان نوشته "او هشدار داده که اگر موضوع حق‌آبه ایران از آب دریای هلمند با سرعت و جدیت حل نشود، روی روابط دو کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت".

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران

این در حالی‌ست که حکومت طالبان می‌گوید به دادن حق‌آبۀ ایران پابند است.

با این حال اختر محمد سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان در پیام کتبی به رادیو آزادی نوشت که آنان متعهد به معاهده ۱۳۵۱ هستند.

بیشتر در این باره: جزئیات معاهدۀ سال ۱۳۵۱ در مورد آب دریای هلمند میان افغانستان و ایران چیست؟

او در این پیام نوشته است: "موضوع تأمین حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران، به ایران داده شده، اما گپ در سال‌های آبی و بی‌آبی است و تغییر اقلیم و خشک‌سالی مسلسل سطح آب را کم کرده و باز هم افغانستان به جانب ایران حق‌آبه را داده است."

اما کارشناسان مسایل آب باور دارند که در این زمینه باید دست باز برای سنجش و سروی به ایران داده نشود و هر دو کشور به قوانین متعهد بمانند.

نظیم سمون، متخصص بخش حقوقی ریاست امور تنظیم آب در حکومت پیشین به رادیو آزادی می‌گوید، ایران هر سال بیشتر از آن‌چه که مستحق است حق‌آبه می‌گیرد.

وی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اصلاً بحث این نیست که حق‌آبه ایران داده نشده، باز هم اگر بحث حق‌آبه باشد ممکن در این دو سال گذشته ایران چند برابر زیادتر آب گرفته باشد، ایران می‌خواهد همان وضعیتی که در چهار پنج دهه اخیر حاکم بود باید همان وضعیت ادامه پیدا کند که عبارت است از برداشت آب اضافه از آب رودخانه هلمند. ارقام رسمی حکومت افغانستان نشان می‌دهد که ایران سالانه ۲،۴ میلیارد متر مکعب آب از هلمند بر می‌دارد، در حالی‌که طبق معاهده هلمند، سالی‌که سال نورمال آبی باشد ایران باید ۸۲۰ میلیون متر مکعب بردارد."

دریایی در لشکرگاه هلمند

تنش ایران بر سر آن‌چه تأمین نشدن حق‌آبه خود از آب دریای هلمند عنوان می‌کند در حالی بالا گرفته که در دو سال اخیر خشک‌سالی سبب کاهش سطح آب این دریا شده و در حکومت پیشین نیز بندهای آب در افغانستان برای مدیریت آب این کشور ساخته شد.

اکنون بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان ایران با خشک‌سالی و کمبود آب روبه‌رو اند

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایران همین اکنون بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان ایران با خشک‌سالی و کمبود آب روبه‌رو اند، اما بخش‌های از افغانستان نیز از این خشک‌سالی ها در امان نمانده است.