ادارهٔ بین المللی انرژی اتومی پیش بین فاجعه اتومی در اوکراین است

تصویر آرشیف: دروازه ورودی به نیروگاه هسته ای اوکراین

اداره جهانی انرژی اتومی می گوید که در تاسیسات اتومی زاپوریژیای اوکرائین وضیعت کنونی قابل اداره نیست و برای جلوگیری از یک حادثه اتومی در این تاسیسات به تدابیر موقتی عاجل نیاز است.

رافيل گروسی رئیس اداره بین المللی انرژی اتومی در جریان صحبت در مجلس شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت این یک بازی با آتش است و هر لحظه امکان وقوع یک فاجعه اتومی وجود دارد.

آقای گروسی صرف چند ساعت بعد از آن در این مورد سخن می گفت که این اداره گزارش خودرا در مورد وضیعت تاسیسات اتومی زاپوریژیا نشر نمود.

در این گزارش از روسیه و اوکرائین تقاضا میشود که یک منطقه مصون اتومی را در اطراف تاسیسات زاپوریژیا ایجاد کنند.

رافيل گروسی رئیس اداره بین المللی انرژی اتومی

همچنان خواسته شده که از فیرها در اطراف این تاسیسات بطور عاجل خود داری شود تا به این تاسیسات زیان بیشتر وارد نگردد و کارمندان عملیاتی این دستگاه در امان باشند.

تاسیسات که تحت کنترول قوای روسیه قرار دارد ، کارهای عملیاتی آن را متخصصن اوکرائینی پیش میبرند.

گزارش اداره بین المللی انرژی اتومی بعد از آن نشر شد که مفتشین ملل متحد تحت رهبری آقای گروسی در اواخر از تاسیسات دیدن کردند.

این تاسیسات که تحت کنترول قوای روسیه قرار دارد ، کارهای عملیاتی آن را متخصصن اوکرائینی پیش میبرند.

در گزارش ذکر شده که برای محفوظ ساختن تاسیسات اتومی اوکرائین مهم ترین گام متوقف ساختن جنگ جاری می باشد.

اداره بین المللی انرژي اتومی گفته که آماده است در این مورد مشوره های فوری را آغاز کند تا در زاپوریژیا که کلانترین تاسیسات اتومی اروپا میباشد زون امنیتی تشکیل شود.

انتونیو گوتیریش سرمنشی ملل متحد

انتونیو گوتیریش سرمنشی ملل متحد ازروسیه و اوکرائین خواسته که به ایجاد زون امنیتی موافقه کنند.

گوتیرش به اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که در قدم دوم می خواهد ایجاد یک زون غیر نظامی را یقینی بسازد. علاوه بر آن قوای روسیه باید تعهد کنند که تمام پروسنل و تجهیزات جنگی را از این ساحه بیرون می کند و قوای اوکرائین هم تعهد کنند که به این تاسیسات داخل نمی شوند.

واسیلی نابینزیا نماینده روسیه در ملل متحد در اجلاس شورای امنیت گفت متاسف است که در این گزارش کییف بخاطر فیر بر این تاسیسات ملامت نشده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا روسیه به ایجاد زون مصون در اطراف این تاسیسات موافقت نخواهد کرد؟ گفت که این پیشنهاد جدی نیست و افزود که اگر این کار شود اوکرائینی ها بلاوقفه به این تاسیسات داخل می شوند. نابینزیا ادعا کرد که روسها از این تاسیسات دفاع می کنند.