نشریۀ یوروایشیا ریویو: ادارۀ جوبایدن با توافقنامهٔ دوحه٬ افغانستان را به طالبان واگذار کرد

تصویر آرشیف

نشریۀ یوروایشیا ریویو

  • نشریۀ یوروایشیا ریویو ، مطلبی را تحت عنوان " نقشۀ راه برای افغانستان صلح آمیز" نشر کرده است.


در آغاز مطلب از امریکا انتقاد شده که به گفتۀ نویسنده ، طی بیست سال حضورش در افغانستان خواسته یا نخواسته به ساختن این کشور با پایه های قوی سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک توجه نکرد.

در مطلب آمده که نیروهای امریکایی پیش از دستیابی به کدام توافق سیاسی درازمدت میان همه ذینفعان در افغانستان ، این کشور را ترک کردند.

به باور نویسنده ، ادارۀ جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده در روشنایی موافقتنامۀ دوحه ، افغانستان را به طالبان واگذار کرد.

این موافقتنامه در جریان ریاست جمهوری دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ بین امریکا و طالبان امضا شد.

در مطلب یورو ایشیا ریویو ، به چالش های فراروی طالبان هم اشاره شده و آمده است که مشکلات داخلی و خارجی طالبان رو به افزایش است.

به باور نویسنده ، حکومت طالبان با سه چالش عمده رو به رو است ، نخست وضعیت ناگوار اقتصادی و بحران بشری ، دوم وضعیت شکنند امنیتی به خصوص انسجام دوبارۀ گروه ضد طالبان در پنجشیر و چالش سوم این است که طالبان نمی توانند یک پالیسی خارجی مناسب را در برابر همسایه های افغانستان به ویژه پاکستان اختیار کنند.

در ادامۀ مطلب می خوانیم که پس از سقوط کابل ، بسیاری ها به این باور بودند که طالبان تغییر کرده اند و از اشتباهات گذشتۀ خود آموخته اند و آن را تکرار نخواهند کرد٬ اما به گفتۀ نویسنده بدبختانه چنین نبود.

نشریهٔ انستیتوت شرق میانه

  • نشریهٔ انستیتوت شرق میانه مطلبی دارد که عنوان اش است " آیا ایران برای مبارزه با گروه دولت اسلامی به القاعده رجوع خواهد کرد؟"


در مطلب می خوانیم که با بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان و با درنظرداشت کوتاه آمدن طالبان برای سرکوب داعش ، ایران از آغاز جنگ احتمالی داخلی در کشور همسایه اش نگران است و به این باور است که دامنۀ این جنگ به ایران گسترش خواهد یافت.

در چنین وضعیت ، ایران شاید راه های موثرتر را برای مقابله با شاخۀ ولایت خراسان داعش در پیش گیرد.

در مطلب آمده است که گزارش هایی ضد و نقیض در بارۀ تعامل ایران با القاعده و دیگر گروه های تندرو سُنی وجود دارد.

برخی ها حتی ادعا می کنند که ایران به پایگاه عملیاتی القاعده مبدل شده است.

هرچند در این باره شک و تردید وجود دارد٬ اما بر اساس مطلب انستیتوت شرق میانه ، ایران سابقۀ طولانی در استفاده از یک دشمن علیه دشمن دیگر دارد.

ایران در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که حکومت پیشین افغانستان توان مبارزه با داعش را ندارد از این رو تهران تماس اش با طالبان را گسترش داد.

نویسنده باور دارد که با افزایش نگرانی های امنیتی در امتداد مرز شرقی ایران ، تهران ممکن است تلاش کند که از رقابت بین گروه های تندرو به نفع خود استفاده کند.