تغییرات اقلیمی ۷۰ درصد کودکان را در افغانستان با تهدید جدی رو‌به‌رو کرده است

آرشیف - یک کودک مبتلا به بیماری سوء تغذیه.

در حالی که رهبران جهان در مورد تغییرات اقلیمی بحث می‌کنند، موسسهٔ بین‌المللی حمایت از کودکان (سیف د چلدرن) می‌گوید، ۷۰ درصد کودکان افغانستان، آسیب‌دیده‌ترین کشور از تغییرات اقلیمی را با تهدید جدی رو‌به‌رو کرده است.

این موسسه در یک اعلامیه تازه که روز پنجشنبه منتشر شده، گفته است که خشک‌سالی جاری در افغانستان تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

۲۷‌‌مین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد یا "سی او پ-۲۷" از ۶ الی ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۲ در مصر برگزار شده است.

در این نشست رهبران حدود ۹۰ کشور جهان و ۳۵ هزار نماینده از ۱۹۰ کشور شرکت داشتند.

موسسه حمایت از کودکان گفته است، تغییرات اقلیمی همهٔ آن کودکانی را متاثر می‌سازد که اقتصاد خانواده‌شان وابسته به زراعت است.

در اعلامیهٔ این موسسه آمده است، با وقوع سیلاب‌های بی‌موقع برخاسته از خشک‌سالی مواشی تلف می‌شوند، مزارع تخریب می‌شوند، مواد غذایی مورد ضرورت کاهش می‌یابد و منابع آبی از بین می‌روند.

موسسهٔ حمایت از کودکان گفته است، شمار کودکان مبتلا به سوء تغدیه در سال ۲۰۲۲ در مراکز صحی آن به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این موسسه پیش از این گفته بود، در ماه جنوری سال روان تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه که در شفاخانه‌ها بستری بودند ۲۵۰۰ بیمار می‌رسید، اما این رقم در ماه سپتمبر به ۴۲۷۰ کودک رسیده است.

شماری از کودکان که به بیماری سوء تغذیه مبتلا اند در شفاخانه‌ای در هرات بستری شده اند. عکس از آرشیف

موسسهٔ حمایت از کودکان می‌گوید، وضعیت به گونه‌ای است که برخی از کودکان پیش از تداوی جان می‌دهند.

این موسسه می‌گوید، این در حالی است که زمستان در راه است و ذخایر مواد غذایی در افغانستان رو به کاهش است و با ختم حاصلات بهاری، وضعیت این کودکان بدتر از این خواهد شد.

سیف د چلدرن هشدار می‌دهد که چند ماه آینده برای این کودکان بحرانی خواهد بود، زیرا به اساس اعلامیهٔ این موسسه، آسیب بحران گرسنگی بیشتر متوجهٔ کودکان است.

در همین حال، عاشق‌الله مندوزی، سخنگوی موسسهٔ حمایت از کودکان در افغانستان به رادیو آزادی گفت، تغییرات اقلیمی تاثیر منفی بر زندگی کودکان دارد:
"به اساس آمار ما حدود ۷۰ درصد از اطفال افغانستان از تغییرات اقلیمی اخیر در کشور متاثر گردیده‌اند و تعداد اطفال که سوء تغذی اند زیاد شده، چون خانواده‌ها دیگر توان تهیهٔ مواد غذایی لازم را برای آن‌ها ندارد و تعداد اطفال که در جاده‌ها کار می‌کنند بیشتر شده، چون خانواد‌ه‌ها نمی‌توانند از منابع عایداتی که قبلا بر آن اتکا داشتند و او منابع عایداتی هم به زراعت متکی بودند، از آن استفاده کنند."

او می‌گوید، ۲۷ میلیون مردم افغانستان توسط زراعت و مالداری زندگی‌شان را به پیش می‌برند، اما خشک‌سالی دوامدار که از سال ۲۰۲۰ به این سو آغاز شده و به اساس پیش بینی‌ها در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت، مردم را با وضعیت دشوار روبه‌رو خواهد کرد.

موسسهٔ جهانی حمایت از کودکان از رهبران جهان خواسته است تا بر حقوق این کودکان تمرکز کنند، زیرا تصامیمی که آن‌ها می‌گیرند بر آیندهٔ این کودکان تاثیر گذار است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که در افغانستان زمستان در راه است و بی‌کاری در این کشور بیشتر شده است.

پیش از این سازمان‌های مختلف جهانی گفته‌اند که بیشتر مردم در زمستان سال روان با خطر گرسنگی مواجهٔ هستند.

نمایندگان سازمان ملل متحد در نشست تغییرات اقلیمی که ۶ نوامبر در مصر برگزار شده بود، افغانستان را در بین ۶ کشور جهان قرار دادند که بیشترین آسیب را از نگاه تغییرات اقلیمی متحمل شده است.

دفتر هماهنگ کنندهٔ کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که افغانستان با یک بحران اقلیمی مواجه است که بنابر گرم شدن هوا، کاهش باران، قطع بی‌پیشنیهٔ جنگلات به وجود آمده است.

هر چند سخنگویان حکومت طالبان در مورد اعلامیهٔ تازه موسسهٔ حمایت از کودکان به پرسش‌های ما پاسخ ندادند، اما وزارت امور خارجهٔ حکومت آنها پیش از این گفته بود که افغانستان در سال جاری تا ۲ میلیارد دالر از اثر تغییرات اقلیمی ضرر کرده است.