اتحادیه اروپا شانزده میلیون یورو را در بخش تداوی بیماری روانی معتادان کمک کرد

شماری از معتادان مواد مخدر در کابل

پس از روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان، در شانزده ماه گذشته این دومین بار است که نهادهای خارجی در بخش تداوی معتادان با افغانستان کمک مالی میکنند.

سازمان صحی جهان میگوید، بسته تازه کمک مالی شانزده میلیون یورویی اتحادیه اروپا از سوی این سازمان در بخش درمان افراد دارای مشکلات روانی و تداوی معتادانی به مصرف خواهد رسید که به دلیل استفاده از مواد مخدر دچار جنون و یا سایکوز شده اند.

داکتر لیو داپنگ نماینده (WHO) در افغانستان به رادیو آزادی گفت که این کمک مالی در بخش رسیده گی به افراد آسیب دیده به مصرف خواهد رسید:

" با اختلال روانی ناشی از استفاده از مواد مخدر باید به عنوان یک مشکل صحی برخورد شود، نه عمل جرمی. کمک مالی اتحادیه اروپا با ما کمک خواهد کرد تا زمینه تداوی موثر را برای همه فراهم کنیم. این خدمات شامل تداوی فزیکی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی برای افراد متاثر خواهد بود."

معتادان مواد مخدر در کنار سایر تداوی ها٬ به تداوی روانی نیز نیاز جدی دارند.

رافایل لودیس معاون هیئت اتحادیه اروپا برای افغانستان٬ چنین گفته است:

"تعداد زیادی از مردم در افغانستان پس از سالها جنگ و تحولات سیاسی دچار مشکلات و اختلالهای روانی شده اند. ما یکجا با سازمان صحی جهان و اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد کار میکنیم تا به نیازهای اولیه مردم رسیده گی کنیم."

معاون هیئت اتحادیه اروپا: ما با نهاد های سازمان ملل کار می کنیم تا به بیماران روانی رسیده گی شود

با روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان در افغانستان و قطع کمکهای خارجی با بخش تداوی معتادان، از میان بیش از هشتاد مرکز تداوی معتادان، پنجاه فیصد آن به دلیل مشکلات مالی مسدود شد.

حکومت طالبان سال گذشته هزاران معتاد را به هدف ترک اعتیاد به زندان انداختند.

تعدادی از معتادان مواد مخدر در ولایت فراه که به زندان انداخته شده بودند

متخصصان تداوی معتادان میگویند، با رهایی از زندان تعداد زیادی از این معتادان دوباره به مواد مخدر رو آورده اند و به افزایش مقدار مواد مخدر یا (overdose) دچار شده اند.

داکتر محمد گل صمیم متخصص تداوی معتادان میگوید، استفاده زیاد از مواد مخدر سبب افراز بیشتر دوپامین می شود و افراز بیشتر دوپامین سبب میشود تا معتاد دچار جنون شود.

" وقتی افراز دوپامین زیاد شد، سبب جنون و یا سایکوز (Psychoses) در فرد معتاد میشود. مشکلات عمده در فکر مریض به میان میآید، فکر مریض دچار مشکل شده و مریض به هذیان گویی رو میآورد، یعنی یک فکر غیر منطقی نزد مریض پیدا میشود، وی فکر میکند که این فکر وی درست است. مریض فکر میکند که فلان کس و یا برادرش دشمنش است، این بد گمانی تا جای میرسد که مریض در برابر کسی اقدام به خشونت میکند علیه وی هذیان دارد."

متخصصان تداوی معتادان میگویند که اعتیاد به مواد مخدر بیماری و وابستگی دماغی است، از همین رو تا زمانی که روان معتاد تداوی نشود، وی نمیتواند مواد مخدر را برای همیش ترک کند.