رئیس دفتر یوناما گزارش تازه یی از وضعیت افغانستان را در شورای امنیت ارائه کرد

تصویر آرشیف: یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

روزا انتبایوا نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت در نیویورک٬ گزارش تازه یی از وضعیت در افغانستان را در اختیار نماینده گان کشور های عضو این شورا قرار داد.

بانو اونتبایوا گفت که در سه ماه گذشته از بسیاری مناطق افغانستان دیدن کرده و اکثریت افغان ها به او گفته اند که نگران آینده شان اند.

نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان٬ در کنار مشکلات اقتصاد افغان ها در باره فعالیت تروریست ها در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد و در این مورد بیشتر گفت:

«ما نسبت به فعالیت های اخیر شاخه خراسان داعش به ویژه حمله بر سفارت روسیه، حمله بر سفارت پاکستان و حمله به هوتلی که بسیاری از چینی ها در آن اقامت دارند، بسیار نگرانیم. از سوی دیگر، درگیری های مرزی میان افغانستان و پاکستان ما را به تشویش انداخته، ولی مخالفت قابل توجهی علیه طالبان در داخل افغانستان وجود ندارد.»

روزا اوتنبایوا نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان

اما خانم اوتنبایوا افزود که مردم عادی افغانستان با اکثر اقدامات طالبان مخالف اند.

رئیس ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) در سخنرانی خود در شورای امنیت به تصمیم ملا هیبت الله آخندزاده رهبر طالبان در سیزدهم ماه نوامبر ابلاغ گردید٬ اشاره کرد که از قضات خود خواسته است تا حکم تطبیق حدود و قصاص را صادر کنند.

به گفته خانم اوتنبایوا، این مجازات نقض حقوق بشری در سطح بین المللی است. او در ادامه سخنرانی خود گفت که آنها از طالبان می خواهند که مجازات شرعی را به شیوه ای که در اکثر کشور های اسلامی تطبیق می شود، اجرا کنند.

طالبان تاکنون تعدادی از زنان و مردان را در ولایات مختلف افغانستان با شلاق زده و یک نفر را در محضر عام اعدام کرده اند.

رئیس دفتر یوناما در رابطه با فساد اداری گفت که فساد در حکومت طالبان به طور کلی نسبت به زمان جمهوریت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.