تعدادی از کارمندان حکومتی: در نتیجه تبعیض و بد رفتاری طالبان٬ از وظایف خود استعفا دادیم

تصویر آرشیف

برخی از کارمندان حکومت جمهوری پیشین که هنوز در ادارات حکومت طالبان کار می کنند، ادعا می کنند که در کنار رفتار تبعیض آمیز طالبان ، از مزایای جانبی که به کارمندان طالبان تعلق در نظر گرفته شده است٬ مستفید نمیشوند.

برخی از آنها به رادیو آزادی گفتند به همین دلیل کار شان را ترک کرده اند.

از کارمندان حکومت پیشین که پس از روی کار آمدن طالبان به وظیفه قبلی اش رفت و به کار اش ادامه داد، می گوید که رفتار تبعیض آمیز و برخورد طالبان فضای کاری را برایش آنقدر سخت ساخت تا مجبورا از سمتش از استفعا داده است.

این فرد که به دلیل مسائل امنیتی نمی خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که هر جلسه اداری با توهین شروع می شد.

یکی از مامورین: هر روز جلسه اداری با تحقیر و توهین کارمندان پیشین آغاز میشد

"در هر جلسه ای که من بودم جلسه را با این جمله شروع می کرد که فکر کنید در مقابل فاتحین نشسته اید و ما را شکست داده اید، شما ۲۰ سال دزدی و فساد کرده اید، این ما هستیم که آمدیم. ما تو را شکست دادیم و با این فکر با ما خواهی نشست".

وی به ادامه افزود:

” رفتار متفاوت و تبعیض آمیز آنها ما را غمگین و بیگانه می کرد و حس تعلق به کشور و غرور ما را از بین می برد، به همین دلیل کارم را ترک کردم.”

این کارمند حکومت پیشین می گوید که بین کارمندان سابق و طالبان تفاوت زیادی در حقوق ماهیانه وجود دارد و به افرادی که به تازگی توسط طالبان استخدام شده اند، حقوق ترجیحی داده می شود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

با این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می گوید که هیچ کس اجازه ندارد در نهادهای دولتی رفتار متفاوتی داشته باشد:

"در ابتدا باید بگویم که کسانی که در سیستم کار می کنند، چه از گذشته و چه در حال حاضر، همه برای افغانستان خدمت می کنند و همه ارزشمند هستند. تبعیض جایز نیست و هیچکس چنین چیزی نگفته است. البته در سطوح پایین تر یا شخصاً اگر فردی رفتار نادرست داشته باشد، وضعیت استثنایی است و آرام آرام همه این موارد اصلاح می شود.»

کارمندان ادارات دولتی در حالی از رفتار نادرست طالبان شکایت دارند که طالبان شماری ازین کارمندان حکومت پیشین را از وظیفه شان برکنار و افرد غیر مسلکی خودشان را به عوض آنها گماشته است.

با روی کار آمدن طالبان در اگست ۲۰۲۱، هزاران کارمند غیرنظامی و نظامی سابق شغل خود را از دست دادند و طالبان در عوض آنها افراد خود را استخدام کردند، اما گفته می شود طالبان برخی از افراد حرفه ای و فنی مورد نیاز از جمله پیلوت های قوای هوایی را در شغل های شان حفظ کردند.