رئیس جمهور ترکیه ممنوعیت آموزش دختران را در افغانستان«غیرانسانی و غیر اسلامی» خواند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

واکنش های بین المللی دربرابر ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان روز به روز افزایش می یابد.

در تازه ترین مورد ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه محدودیت بر آموزش دختران را «غیرانسانی و غیر اسلامی» خوانده٬ محکوم کرد.

ویب سایت خبری (Middle East Eye) که از لندن نشر می شود، نوشت که اردوغان این اظهارات را روز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی حمایت از حقوق بشر در انقره بیان کرد.


اردوغان افزود: "در افغانستان، زنان علاوه بر داشتن حجاب، اجازه رفتن به پوهنتون‌ها و مکاتب را ندارند. ما این موضوع را غیر انسانی و غیر اسلامی می‌دانیم. در دین ما چنین چیزی وجود ندارد، کسی نمی‌تواند این را توجیه کند. دختران باید اجازه آموزش را داشته باشند، اسلام چنین چیزی را نمی‌پذیرد، بلکه اسلام می‌گوید که از گهواره تا گور باید آموخت."

از سوی دیگر، ریچارد بنت، گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان از اعلامیه اخیر سازمان همکاری اسلامی در مورد ممنوعیت تحصیل و کار دختران در افغانستان استقبال کرده است.

یچارد بنت، گزارشگر خاص سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

در این اعلامیه که روز چهارشنبه منتشر شد، از حاکمان کنونی افغانستان خواسته شده تا مکاتب و پوهنتون ها را به روی دختران بگشایند و به زنان اجازه کار در سازمان های غیر دولتی داخلی و بین المللی را بدهند.

اردغان: در دین ما چنین چیزی وجود ندارد. هیچکس نباید چنین محدودیت ها را به اسلام ربط دهد. ما پیرو دینی هستیم که آموزش را از گهواره تا گور توصیه کرده است

سفرای ۵۶ کشور عضو این سازمان پس از نشست خود در جده درعربستان سعودی اعلام کردند که دسترسی دختران به تحصیل در هر سطحی از جمله پوهنتون ، حق اساسی انسان است و نباید محدود شود.

در این بیانیه همچنان آمده که سازمان همکاری اسلامی از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال و وحدت ملی افغانستان حمایت می کند و خواستار تامین انکشاف ، ثبات، امنیت، صلح و حقوق بشر دراین کشور است.

طالبان نا وقت روز پنجشنبه به اعلامیه سازمان همکاری اسلامی واکنش نشان دادند.

طالبان در بیانیه خود که از سوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی آنها به رسانه ها ارسال شد، از نشست سازمان همکاری اسلامی و اعلامیه در مورد افغانستان استقبال کرده اند.

در این اعلامیه طالبان از کار زنان چیزی گفته نشده ، اما نگرانی های سازمان همکاری اسلامی در مورد تحصیل دختران "قابل درک" خوانده شده است.

تعدادی از زنان معترض در کابل که به خاطر محدود های وضع شده به راهپیمایی پرداختند

طالبان گفته اند که حکومت آنها درمورد آموزش دختران گامی موقت برداشته که با مساعد شدن زمینه این نگرانی ها برطرف خواهد شد.

طالبان نگفته اند که پس از چه مدتی این زمینه فراهم خواهد شد و همۀ مکاتب و پوهنتون ها به روی دختران گشوده خواهند شد.

حکومت طالبان چند هفته پیش تحصیلات عالی دختران را تا امرثانی به حالت تعلیق در آورد و چند روز بعد نیز ممنوعیت کار زنان را در سازمان های داخلی و بین المللی غیردولتی اعلام کرد.

برعلاوۀ این، بعد از برگشت طالبان به قدرت در تابستان سال گذشته دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ ادامه آموزش دریافت نکرده اند.

سازمان های مختلف بین المللی از جمله سازمان ملل متحد این تصمیم های طالبان را محکوم کرده و از آنها خواسته اند که آنرا لغو کنند.

از برگشت طالبان به قدرت تقریباً ۱۷ ماه می گذرد، ولی حکومت آنها ظاهراً به دلیل این تحریم ها و سایر محدودیت های مشابه هنوز به رسمیت شناخته نشده است.