لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

سازمان همکاری اسلامی طالبان را متهم به نقض ارزش‌ها و قوانین اسلامی کرد


نشست سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی. عکس از آرشیف
نشست سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی. عکس از آرشیف

سازمان همکاری اسلامی، که ۵۶ عضو دارد، خواهان دسترسی زنان و دختران به کار و آموزش در افغانستان شده است.

در اعلامیه نهایی این سازمان که شام گذشته چهارشنبه (۲۱ جدی) منتشر شد، آمده است که دسترسی دختران به آموزش در هر سطح به شمول پوهنتون‌ها، حق بنیادی بشری است و نباید محدود شود.

پس از برگزاری نشست دیروز چهارشنبه (۲۱ جدی) در شهر جدۀ عربستان سعودی، دفتر سکرتر جنرال سازمان همکاری اسلامی گفت که بسته ماندن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران برای مدت نا معلوم و محدودیت بر کار زنان در موسسه‌های غیر دولتی داخلی و بین‌المللی، نقض ارزش‌ها و قوانین اسلامی است.

در این نشست از نماینده‌های طالبان دعوت نشده و حکومت‌شان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

در ادامه آمده که نقش زنان و دختران در جامعه افغانستان، به ویژه در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی خیلی مهم است و نباید محدود ساخته شود.

در ادامه اعلامیه دیروز آمده که سازمان همکاری اسلامی از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال و وحدت ملی افغانستان حمایت می‌کند و خواهان توسعه، ثبات، امنیت، برقراری صلح و رعایت ارزش‌های حقوق بشری در این کشور است.

سازمان همکاری اسلامی بار گذشته در دسمبر سال ۲۰۲۱ نشستی را در مورد وضعیت بشری افغانستان، به میزبانی اسلام آباد برگزار کرد.

اکنون این سازمان با جدیت از مقام‌های طالبان خواسته که مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به روی دختران بگشایند و زنان افغان در هر سطح و هر رشته که می‌خواهند، دانش فرا گیرند.

به گفتۀ سازمان همکاری اسلامی، هشدار‌ها برای مختل شدن کمک‌های بشری به ویژه در بخش‌های صحی، غذایی، آموزشی و سایر خدمات، بنابر کمبود و نبود کارمندان زن در اداره‌های غیر دولتی، مسئله جدی است.

با گذشت نزدیک به هفده ماه از حاکمیت دوباره طالبان، هیچ کشوری حاضر نشده حکومت آنها را به رسمیت بشناسد.

یکی از مهم‌ترین علت‌ها، وضع محدودیت‌های جدی بر کار، آموزش و حقوق بشری زنان دانسته می‌شود.

طالبان می‌گویند که بر اساس شریعت اسلامی و فرهنگ افغانستان برای زنان و دختران حق می‌دهند. اما برخی از زنان این سخنان را کلی می‌دانند و می‌گویند که طالبان به اساس قرائت‌های سختگیرانه‌شان بر کار و آموزش زنان محدودیت وضع کرده اند.

XS
SM
MD
LG