لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

تورنتو ستار: چرا وعده های طالبان عملی نشد و در حقیقت سخن آخر را در نظام طالبان کی میزند؟


تعدادی از اعضای رهبری گروه طالبان
تعدادی از اعضای رهبری گروه طالبان

روزنامه تورنتو ستار

  • روزنامه تورنتو ستار مطلبی را زیر عنوان « چرا وعده های تغییر را که طالبان سپرده بودند٬ عملی نشد و در حقیقت سخن آخر را در نظام طالبان چی کسی میزند؟» به نشر رسانده است.


به نوشته روزنامه٬ دو سال قبل٬ زمانی که طالبان هنوز به قدرت نرسیده بودند٬ یک عضو تیم مذاکره کننده آنان٬ شهاب الدین دلاور٬ گفته بود که زنان از صنف اول تا مرحله دوکتورا اجازه تحصیل را خواهند داشت.

به نوشته تورنتو ستار٬ این وعده در تابستان سال ۲۰۱۹ داده شده بود٬ اما عملی شدن این وعده در زمستان سال ۲۰۲۲ نیز تحقق نیافت.

مقاله نویس در ادامه گفته است٬ طالبان با رسیدن به قدرت دختران را از آموزش در مکاتب ثانوی و لیسه محروم کردند و یک ماه قبل دروازه های پوهنتون ها را نیز به روی دختران و زنان بستند و آنان را از کار کردن در موسسات داخلی و بین المللی نیز محروم ساختند.

از چندین سال به این طرف مسوولین دفتر سیاسی طالبان در قطر که در سال ۲۰۲۰ توافقنامه یی را با ایالات متحده نیز امضا کردند٬ میگفتند که طالبان تغییر کرده اند و برای زنان اجازه درس خواندن و کار کردن را خواهند داد.

به نوشته روزنامه٬ قدرت اصلی طالبان در دست ملاهبت الله است. وی در کندهار است و خیلی کم در جلسات رسمی حاضر میشود و حتی از دیدار با نماینده گان سازمان ملل نیز ابا می ورزد.

تورنتو ستار از سمیع الله یوسفزی٬ یک تحلیلگر مسایل افغانستان نقل کرده که گفته است٬ نود درصد اعضای کابینه طالبان در صحبت های خصوصی به این نظر اند که باید به زنان اجازه تحصیل داده شود٬ اما آنان این موضوع را به صورت آشکار بیان کرده نمی توانند زیرا وظایف خود را از دست می دهند.

به باور تورنتو ستار٬ اطرافیان ملاهبت الله آخند زاده ٬ ملا های تندرو هستند که اکثرآ از تصامیم وی استقبال می کنند. آنان روابط خیلی محدودی با اعضای کابینه دارند و پیام خود را نیز به وسیله والی کندهار که شخص اعتمادی رهبر طالبان است٬ انتقال می دهند.

روزنامه مارنینگ ستار

  • روزنامه مارنینگ ستار چاپ آسترالیا در تازه ترین شماره خود برخی از اظهارات یان ایگلند رئیس شورای ناروی را منعکس کرده که گفته است اختلافات میان گروهی طالبان منجر به اخلال کمک های بشری به افغانستان شده است. روزنامه در ادامه گفته است: یان ایگلند که به سفر یک هفته یی به افغانستان رفته در دیدار با مقامات طالبان از آنان خواسته است تا ممنوعیت کار زنان در ادارات غیر دولتی را بردارند.


‍رساندن کمک ها به زنان و کودکان مهم است و باید به زنان اجازه داده شود تا به کار ادامه بدهند.

بسیاری از این نهاد ها هشدار داده که ادامه این وضعیت میتواند برای افغانستان که در جریان جنگ های چندین دهه گذشته اقتصاد آن از بین رفته است٬ زیانبار باشد.

شورای مهاجرین ناروی که از سال ۲۰۰۳ به این طرف در افغانستان فعال است٬ ۴۷۰ کارمند زن داشت که در جریان سال گذشته آنان در همکاری با کارمندان مرد توانسته بودند به هشت لک و چهل هزار تن از افغان ها کمک توزیع کنند.

رئیس شورای مهاجرین ناروی گفته است که به کندهار سفر می کند٬ اما مطمئن نیست که بتواند رهبر طالبان را ملاقات کند. وی امیدوار است که این سفر وی بتواند تاثیر در رهبری طالبان بجا بگذارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG