روزنامهٔ گلوب اند میل: رسیده‌گی به قضیهٔ کشته شدن مرسل نبی زاده نباید مشکل باشد

مرسل نبی زاده یک عضو پیشین پارلمان افغانستان که هفته گذشته در کابل هدف قرار گرفت و کشته شد

روزنامهٔ گلوب اند میل

  • روزنامهٔ گلوب اند میل چاپ کانادا در شماره اخیر خود ، به وضیعت افغانستان بعد از کشته شدن یک عضو پارلمان سابق این کشور توجه کرده است.

روزنامه مطلب خودرا با این عبارات آغاز کرده است : روز یکشنبه گذشته مرسل نبی زاده عضو سابق ولسی جرگه افغانستان در خانه اش در کابل کشته شد، ولی تا حال قاتلین وی معلوم نشده، درحالی که این قضیه٬به نوشته نویسنده٬ قضیه یی است که حل آن نباید مشکل باشد.

به نوشته گلوب اند میل خانم نبی زاده در حکومت قبلی عضو ولسی جرگه بود و بعد از بقدرت رسیدن طالبان در شرایط خطرناک زنده گی می کرد.

روزنامه می افزاید دو روز بعد از این حادثه در کانادا این خبر نشر شد که وزارت خارجه این کشور در نظر دارد از آن کارمندان دولتی قدردانی کند که در خروج اتباع کانادائی و یا خروج افرادی که در کانادا اقامه دایمی دارند، از افغانستان کمک کرده اند.

این ۳۷۰۰ نفر بعد از آن از افغانستان انتقال داده شدند که در ماه اگست سال ۲۰۲۱ طالبان قدرت را در افغانستان بدست گرفتند.

سازمان ملل متحد وضیعت بشری را در افغانستان ناگوار خوانده و به نوشته روزنامه بعد از محدودیت های تازه طالبان بر تعلیم دختران امیدواری هم کاهش یافته. طالبان در ماه دسمبر دروازه های پوهنتون ها را هم به روی دختران بستند و کار زنان را در موسسات غیر دولتی خارجی و داخلی متوقف ساختند.

نشریه کریکتر

  • نشریه کریکتر که در بریتانیا چاپ میشود و درمورد کریکت نوشته میکند٬ در باره سرنوشت ورزش کریکت درافغانستان مطلبی را به چاپ رسانده است .


در آغاز این مطلب می خوانیم که مسیح الله قاضی خیل بازیکن ۱۸ ساله کریکت افغانستان بعد از به قدرت رسیدن طالبان، کشورش را ترک کرده و به بریتانیا رفت، در حالی که می خواست در میدان کریکت برای کشورش بازی کند ، اما اکنون در مهاجرت به سر میبرد.

پاول ادواردز نویسنده مطلب می افزاید این بازیکن جوان کریکت بعد از جابجا شدن در خانه نو خود، آموختن زبان و رفتن به کالج٬ تمرین کریکت را از سر گرفته است.

او که چپ دست است و توپ را آهسته می اندازد در تابستان با تیم استوود بانک بازی میکرد و در لیک محلی با ۵۱ ویکید این تیم را به مقام سوم رساند.

نویسنده در همین مطلب به اوضاع کنونی افغانستان نظر انداخته و گفته در همین زمانی که او این مقاله را می نویسد دختران حق رفتن به مکتب و پوهنتون را در افغانستان ندارند و زنان و دختران نمی توانند در موسسات غیر دولتی کار کنند.

به اساس گزارشهای رادیو آزادی بخاطر همین محدودیتها بر زنان و دختران٬ آسترالیا سه بازی پلان شده کریکت را با تیم افغانستان لغو کرد. انتظار میرفت که این مسابقات در ماه مارچ برگزار شوند.

بعدا شعبه سازمان بین المللی حقوق بشر در آسترالیا از شورای جهانی کریکت خواست که عضویت اداره کریکت افغانستان را به تعلیق در آورد.

کریکت بورد افغانستان در واکنش گفت که مردم افغانستان نباید از این خوشی هم محروم شوند. بعضی از بازی کنان کریکت افغانستان در واکنش به این اقدامات آسترالیا گفته اند که کریکت باید از سیاست جدا نگهداشته شود.