پخش نامه های تهدید آمیز به زنان در کابل؛ طالبان: این نامه ها را ما پخش نکرده ایم

تصویر آرشیف: زنان از مقابل یک فرد مسلح طالبان در یکی از جاده های کابل عبور می کنند

نامه‌های در مناطق مختلف شهر کابل پخش شده و در آن زنان تهدید شده اند که با روی برهنه از خانه خارج نشوند.

این نامه‌ها که به دست برخی‌ها رسیده است، می‌گویند که این یکی دیگر از موارد نقض آشکار آزادی زنان است.

در این نامه‌ها که یکی از آن‌ها به رادیو آزادی رسیده، نوشته شده است که اگر زنان با صورت برهنه بیرون از خانه دیده شوند، کشته خواهند شد.

یکی از باشندگان شهر کابل که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی می‌گوید که ظاهراً فردی که این صفحات را توزیع کرده است، از اعضای طالبان نبوده است:
"چند روز پیش که صبح به طرف دفتر روان بودم. شخصی را دیدم که کاغذهای زیادی در دست داشت و این برگه‌ها را در بازار لیسه مریم که نزدیک خانه ماست بین مردم توزیع می‌کرد. ظاهراً مانند نیروهای امارت اسلامی به نظر نمی‌رسید، ولی به همه گفتند این برگه‌ها را به دیوارها بچسپانید."

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان٬ زنان با تهدیدات و محدودیت های فراوان رو برو شده اند

یکی دیگر از باشندگان شهر کابل که او نیز نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، پخش این برگه‌ها با چنین محتوا او را وحشت زده کرده است.

در نامه های پخش شده به زنان هشدار داده شده است که با صورت برهنه بیرون نشوند

او خواستار جلوگیری از چنین اقداماتی است:
"در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، امروز تعدادی برگه توزیع شده که در آن زنانی که با چهره‌های برهنه به شهر و بازار می‌روند تهدید به شکنجه و مرگ می‌شوند. محدودیت‌هایی که طالبان در چند وقت اخیر بر زنان تحمیل کرده‌اند، اکنون خبر به مرگ هم رسیده است، این موضوع نگران کننده است."

در اعلامیه‌های تهدیدآمیز که بین مردم پخش شد، نوشته شده بود که "به همه زنان این منطقه اطلاع داده می‌شود که بعد از این هیچ زنی حق ندارد صورت برهنه باشد. اگر بعد از امروز کسی با صورت برهنه بیرون شود کشته می‌شود و هیچ کس حق شکایت ندارد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

رادیو آزادی نسخه‌ی از این برگه تهدیدآمیز را با ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در میان گذاشته است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این برگه‌ها از سوی طالبان نشر شده گفت: "نه، این درست نیست، اداره امر به معروف هم این موضوع را رسماً به توییتر رد کرده‌است."

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱ ، آن‌ها محدودیت‌هایی را بر تحصیل، تعلیم، کار و سفر زنان در زمان‌های مختلف اعمال کردند.

اگرچه این محدودیت‌های طالبان به طور گسترده محکوم شده، اما طالبان از اقدامات خود در مورد زنان دفاع کرده و در این زمینه تا هنوز هیچ گونه نرمشی نشان نداده اند.