وضع تعزیرات جدید امریکا بر طالبان؛ طالبان: این اقدام مانع پیشرفت روابط دوجانبه می‌شود

تصویر آرشیف: برخی از رهبران گروه طالبان

حکومت طالبان در واکنش به محدودیت جدید صدور ویزه ایالات متحده به طالبان ، این کار را مانع پیشرفت روابط میان دو طرف خوانده است.

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای این تصمیم ایالات متحده را نکوهش کرده و آن را مانع در برابر روابط دوجانبه دانسته است.

احمد‌ضیا تکل، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، به عنوان یک حکومت مسئول متعهد به حقوق همۀ مردم هستند.

"امارت اسلامی به عنوان یک حکومت مسئول به همهٔ حقوق مردم خود متعهد هست که دین مبارک اسلام، سنت‌های پذیرفته شدهٔ افغان‌ها و وقت به آن اجازه می‌دهد، وزارت امور خارجه می‌خواهد به امریکا یاد‌آوردی کند که حکومت افغانستان به همه محدودیت‌های مالی و بانکی امریکا تلاش می‌کند تا شرایط زندگی مرفه را برای مردم ایجاد کند."

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان از امریکا خواسته که به توافقنامۀ دوحه متعهد بماند و افزوده که آن‌ها آماده اند تا با امریکا برای حل مشکلات در مورد همه مسایل اختلافی صحبت کنند.

انتونی بلنکین وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا

در اعلامیهٔ که به روز چهارشنبه از سوی وزارت خارجهٔ امریکا به نقل از انتونی بلنکین نوشته شده چنین آمده است:

"من این اقدام را انجام می‌دهم و این محدودیت را بر برخی از اعضای فعلی و سابق طالبان، اعضای گروه‌های امنیتی غیر دولتی و سایر افرادی که گمان می‌رود مسئول یا دخیل در محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران اند، وضع می‌کنم."

وزیر خارجهٔ امریکا: طالبان اقدامات ظالمانه یی در برابر زنان افغانستان انجام داده اند

آقای بلنکین گفته است، اقدامات ظالمانهٔ طالبان، شامل تصمیم آن‌ها بر ممنوعیت دختران از رفتن به پوهنتون‌ها و محدودیت زنان از کار در اداره‌های غیردولتی نیز است.

وزیر امور خارجهٔ امریکا همچنان گفته است، واشنگتن به هماهنگی با متحدان خود ادامه خواهد داد تا به طالبان بفهماند که اقدامات آنها قابل توجه خواهد بود و از بهبود روابط آن‌ها با جامعهٔ‌جهانی جلوگیری خواهد کرد.

انتونی بلنکین در یک توییت جداگانه گفته است، این گام را برای این برداشته اند تا حساب‌دهی میان آن رهبران طالبان گسترش یابد که در ممنوعیت دختران از رفتن به پوهنتون و جوگیری از کار زنان در نهاد های غیر دولتی دست دارند.

- رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای حقوق بشری زنان افغان

در همین حال رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای حقوق بشری زنان افغان در یک توییت نوشته است، پیام آن‌ها واضح و آشکار است، هر نوع محدودیت بر زنان و دختران افغان و بازگشت به سیاست‌های قبلی مانند دهۀ ۱۹۹۰، فاصلۀ طالبان را از نزدیک شدن به اهداف بین‌المللی‌شان بیشتر می‌سازد.

این در حالیست که به خاطر فشارهای طالبان بر زنان در افغانستان، ایالات متحده در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۲ میلادی نیز بر سفر شماری از رهبران طالبان محدودیت وضع کرده بود.

ده‌ها رهبر طالبان در فهرست‌ محدودیت‌های امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شامل هستند.

طالبان زمانی که در آگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران وضع کرده‌اند.

بیشتر زنان را از کار کردن در بیرون از خانه منع کرده‌اند و دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکاتب و پوهنتون‌ها محروم کرده‌اند.