لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

امینه محمد: در تلاش هستیم تا محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان رفع شوند


امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

در حالی که محدودیت‌های کاری زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی توسط طالبان رفع نشده است، سازمان ملل متحد می‌گوید، در تلاش است راه حلی برای وضعیت موجود بیابد تا زنان و دختران در قید محدودیت‌های ایجاد شده گیر نمانند.

امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه در صفحۀ توییتر خود نوشته که در آخرین سفر خود به افغانستان با مقام‌های حکومت و اعضای شورای علمای طالبان در کندهار دیدار کرد تا از این فرصت استفاده کند و راه گفت‌وگو را برای تغییر وضعیت و باز گرداندن حقوق زنان و دختران ایجاد کند.

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد حدود دو هفته پیش به افغانستان رفت و در کابل و کندهار با مقامات طالبان در مورد پایان دادن به ممنوعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان صحبت کرد.

در همین حال رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان با ظالمانه خواندن اقدامات اخیر طالبان در زمینۀ آموزش زنان و دختران گفته که این اقدامات از سوی سازمان همکاری اسلامی، بیشتر کشورهای اسلامی و افغان‌ها رد شده اند.

رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان
رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان

بانو امیری در توییتر خود نوشته که این اقدامات طالبان ریشۀ مذهبی و فرهنگی ندارد و تنها ظرفیت‌های افغانستان را خاموش می‌کند.

پیش از این هم مقام‌های سازمان ملل متحد در بخش‌ کمک‌های بشردوستانه و سازمان های بین‌المللی پاملرنه و حمایت از کودکان امریکا که هفتۀ گذشته به کابل سفر کرده بودند، به روز دوشنبه در یک نشست خبری در نیویارک ابراز امیدواری کردند که طالبان به زنان اجازۀ کار در سازمان‌های غیردولتی را بدهد.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در این نشست خبری گفت که پیام‌شان به طالبان این بود که زنان در کنار حقوق دیگر باید در امور بشری مشارکت داشته باشند و نهادهای امدادرسان نیاز دارند تا زنان به کار برگردند.

پیش از این، رئیس شورای مهاجرت ناروی نیز پس از سفر خود به کابل گفته بود که مقامات طالبان به او قول داده اند که رهبر طالبان روی فرمانی کار می‌کند که زنان بتوانند کار کنند، اما پس از گذشت نزدیک به یک ماه، هیچ نشانه‌ای از این فرمان وجود ندارد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۲، حکومت طالبان کار زنان را در تمامی اداره‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی ممنوع کرد.

این تصمیم طالبان در داخل و خارج از کشور محکوم شد و برخی نهادهای کمک‌رسان بین‌المللی فعالیت‌های خود را در افغانستان به گونۀ قسمی یا کامل متوقف کردند، اما طالبان همچنان این تصمیم خود را پس نگرفتند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ دروازۀ مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شدند و وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ نیز دختران را از رفتن به پوهنتون‌ها منع کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG