کمیته تحریم های شورای امنیت٬ تحریم های جدیدی بر افراد مرتبط با القاعده و داعش وضع کرد

تصویر آرشیف: افراد گروه داعش در شرق افغانستان

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصمیم اخیر خود علیه گروه‌های داعش و القاعده اصلاحات جدیدی را علیۀ برخی از افراد و نهادهای مرتبط با این گروه‌ها اعمال کرده است.

بر اساس این فیصله که به تاریخ دوم فبروری صورت گرفته، دارایی‌های این افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها مسدود شده، سفرهای خارجی‌شان ممنوع و ممنوعیت ارائه و فروش اسلحه بر آنها نیز وضع شده است.

۲۹ نفر و نهاد شامل این تحریم‌ها می‌شوند که برخی از آنها متهم به اقدامات و فعالیت‌های تروریستی در افغانستان هستند.

از این میان امین محمد الحق یا سیام خان که یک افغان است، در سال ۲۰۰۱ به اتهام حمایت از القاع

۲۹ نفر و نهاد شامل این تحریم‌ها می‌شوند که برخی از آنها متهم به اقدامات و فعالیت‌های تروریستی در افغانستان هستند.

ده و طالبان در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته بود.

به همین ترتیب، عبدالمنان آغا که هنوز هویتش مشخص نیست، در سال ۲۰۰۱ به اتهام ارتباط، تأمین مالی و همکاری با طالبان و القاعده به فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اضافه شد.

در بیانیۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که عبدالمنان آغا برای القاعده نقشه می‌کشید و تسهیلاتی برای آنها فراهم می‌کرد.

در این لیست تروریست‌های زیادی از اندونزیا، پاکستان، هند، بریتانیا، عربستان سعودی، الجزایر، سومالیا و کویت متهم به همکاری با القاعده و داعش، تأمین مالی این گروه‌ها و برنامه‌ریزی برای آنها بودند و این ممنوعیت‌های تازه نیز بر آنان اعمال شده است.

بر اساس اطلاعات شورای امنیت سازمان ملل متحد، اکثر این تروریست‌ها در دور اول حکومت طالبان یا قبل از روی کار آمدن طالبان در دهه ۱۹۹۰ با گروه القاعده در افغانستان ارتباط و همکاری داشتند.

ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده که در کابل در یک حمله طیاره بی پیلوت کشته شد

اما اکنون طالبان می‌گویند که به هیچ تروریست خارجی اجازۀ فعالیت در افغانستان را نمی‌دهند، در حالی که در ماه جون ۲۰۲۲، ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده در حملۀ یک طیارۀ بدون سرنشین امریکایی در کابل کشته شد.

با این حال طالبان جزئیات تحقیقات خود در مورد چگونگی کشته شدن ایمن الظواهری را تا کنون به نشر نرسانیده اند.

کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین تحریم‌های جدیدی را علیۀ دفاتر بین‌المللی طیبه در بوسنیا و بنیاد خیریۀ مسجد الاقصی و بنیاد خیریۀ الحرمین در هالند را به دلیل همکاری و روابط با داعش و القاعده در لیست جدید تحریم‌هایش گنجانیده است.

در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، شماری از رهبران طالبان نیز جا دارند که با وجود درخواست‌های حکومت طالبان از این لیست خارج ساخته نشده اند.