سرنوشت نا معلوم استاد اسماعیل مشعل؛ ۵ روز از بازداشت وی گذشت

اسماعیل مشعل در کنار شماری از دختران دانش آموز که از تحصیل و کار محروم شده اند.

با گذشت ۵ روز از بازداشت اسماعیل مشعل استاد پوهنتون٬ خبری از سرنوشت او در دست نیست.

استاد فرید احمد فضلی، مدیر دفتر آقای مشعل روز سه‌شنبه با ابراز نگرانی به رادیو آزادی گفت، با وجود تلاش‌های فراوان او و خانوادۀ آقای مشعل نتوانسته اند از چگونگی وضعیت و محل نگهداری او اطلاعی بدست بیاورند.

"ما در حال حاضر هیچ نوع معلومات از استاد مشعل نداریم ،هرجا که رفتیم و پشت هر دروازه که تک تک کردیم، بزرگان و موسفیدان را فرستادیم و خود ما نیز با مطبوعات صحبت کردیم، هیج جایشان به ما معلوم نشده به تشویش هستیم که استاد مشعل کجا هست، خودم، فامیل اش، مادرش و یا کسی دیگرمعلومات ندارد که استاد در کجاهست، در چه حالت است زنده است و یا مرده."

اسماعیل مشعل پیش از بازداشت، در سلسله اعتراضات مدنی‌اش به ممنوعیت تحصیل دختران با استفاده از یک کراچی سیار به مردم رایگان کتاب توزیع می‌کرد.

او روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته از سوی نیروهای امنیتی طالبان در کابل بازداشت شد.

استاد مشعل در یک اعتراض مدنی و در مخالفت با سیاست های طالبان در برابر زنان و دختران برای مردم کتاب های رایگان توزیع می کرد

یک روز پس از بازداشت او عبدالحق حماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در توییترش نوشت که استاد مشعل "خیلی با مهارت اقدامات تحریک کننده برضد نظام را انجام می داد." و تأیید کرد که او را افراد طالبان با خود برده اند.

مدیر دفتر استاد مشعل: هر قدر تلاش کردیم تاکنون نتوانسته ایم در مورد سرنوشت استاد معلوماتی به دست بیاوریم

تلاش کردیم تا از مسئولان حکومت طالبان در مورد وضعیت و سرنوشت آقای مشعل بپرسیم، اما بلال کریم معاون سخنگوی حکومت طالبان و عبدالحق حماد رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

پیش از این سازمان دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته بود تا هرگونه اتهام علیه اسماعیل مشعل را کنار گذاشته و او را به گونۀ فوری آزاد کنند.

همزمان با آن سازمان عفو بین‌الملل نیز در توییتی بازداشت او را نکوهش کرده بود.

همچنان ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان خواستار رهایی فوری و بدون قید و شرط اسماعیل مشعل از بند طالبان شده است.

پس از ممنوع شدن تحصیل دختران در پوهنتون‌های افغانستان به تاریخ ۲۰ دسمبر۲۰۲۲ اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون به اعتراض آغاز کرد و در یک حرکت مدنی مدارک تحصیلی خود را در یک برنامۀ زندۀ تلویزیونی پاره کرد.

آقای مشعل به رادیو آزادی گفته بود، او در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران، مکتب‎ شخصی‌اش و مرکز آموزشی آموزگاران را بسته و از تدریس در سه پوهنتون نیز استعفا داده است.