بارنده گی ها و سردی هوا در افغانستان جان ۸ تن را گرفته و ۱۶ تن دیگر مجروح شده اند

برف باری های شدید و راه بندان در دایکندی

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که در دو روز گذشته به اثر آفات طبیعی تنها در چهار ولایت افغانستان هشت تن جان باخته و ۱۶ تن زخم برداشته است.

در این حال مسئولان محلی بدخشان می‌گویند تنها در یک هفته گذشته ۲۴ تن به اثر بارندگی و برفکوچ‌ها در این ولایت جان باخته اند.

عبدالواحد باشنده دشت قرغ در شهر فیض‌آباد بدخشان می‌گوید خانه‌اش به اثر بارندگی‌های شدید و وقوع زلزله کاملاً تخریب شده‌است.

او به رادیو آزادی گفت، حالا همراه با همسر و فرزندان‌اش در یک بخش از خانه ویرانه‌اش زندگی می‌کند و خواهان کمک از سوی حکومت و نهادهای خیریه می‌باشد.

او می‌افزاید:

"یک خانه داشتم که به اثر همین باران‌ها و زلزله تخریب شده و دیگر قابل زندگی کردن نیست، یک تهکوی دارم که یک پرده کش کردیم و در همان زندگی می‌کنم، می‌خواهم برایم کمک شود."

جبهه سرد از حدود یک ماه به این طرف تلفات جانی و خسارات مالی برای افغانها به همراه داشته است

در این حال، شماری از باشنده‌گان بدخشان می‌گویند، مردم در این ولایت به اثر برفکوچ‌ها و زلزله خسارات زیادی را متحمل شده و باید برای‌شان کمک شود.

خانواده های متضرر از حوادث طبیعی در افغانستان خواهان دریافت کمک های فوری اند

معزالدین احمدی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید در یک هفته گذشته به اثر بارندگی‌ها و زلزله در این ولایت بیش از ۲۰ نفر جان باخته و تعدادی زیاد خانه‌ها تخریب شده‌است:

"در یک هفته گذشته در اثر حوادث طبیعی در بدخشان نزدیک به ۲۴ نفر از هموطنان ما به اثر برفکوچ‌ها در ولسوالی‌های راغستان، شغنان، درایم، پنج گانه درواز به شهادت رسیده و در اثر زلزله شدید که در مرکز بدخشان رخ داد تعداد از خانه‌های مسکونی را تخریب کرده‌است."

ملیون ها خانواده از نداشتن امکانات تسخین و فراهم کردن غذا در این فصل سرد شکایت دارند

در این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان با فرستادن پیام ویدیویی به رادیو آزادی گفته است که در دو روز گذشته به شمول بدخشان در ولایت‌های فراه، جوزجان و بادغیس تلفات جانی و خسارات مالی به مردم وارد شده‌است.

شفیع‌الله رحیمی رئیس مطبوعات و ارتباطات این وزارت در مورد گفت: "به اساس معلومات اداره‌های رسیدگی به حوادث ولایت‌های بدخشان، فراه، جوزجان و بادغیس به اثر برفکوچ‌ها، طوفان‌ها و تخریب خانه‌ها از تاریخ ۲۷ دلو تا حال به تعداد ۸ تن جان باخته، ۱۶ تن زخم برداشته است، ۵۰ خانه کاملاً تخریب شده، ۱۳۸ خانه قسماً تخریب شده و ۱۵۰ مواشی تلف شده‌اند."

وزارت دولت در اموررسیدگی به حوادث طبیعی طالبان از جامعه جهانی، نهادهای کمک‌رسان، سازمان‌های بین‌المللی و ملل متحد می‌خواهد تا مطابق به قوانین بشردوستانه به کمک‌های شان با آسیب دیده‌گان حوادث طبیعی اخیر در افغانستان کمک کنند.

خانواده‌های فقیر و نادار در افغانستان که در ولایات مختلف به اثر حوادث طبیعی متضرر شده‌اند، نیز از حکومت، جامعه جهانی و نهادهای مددرسان تقاضای مشابه دارند، تا به گفته خود شان فرزندان‌شان به اثر سردی هوا تلف نشده و یا با مشکلات جدی صحی روبه‌رو نشوند.