واکنش‌ها به اظهارات ندا محمد ندیم؛ کارشناسان: ادارهٔ طالبان استبدادی عمل می‌کند

 ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان

در واکنش به اظهارات اخیر سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان که هرمخالف نظام‌شان را واجب القتل خوانده، برخی از فعالان و سیاستمداران افغان می‌گویند، چنین اظهارات و تصامیم در نظام‌های استبدادی گرفته می‌شود که حتی حق انتقاد را به مردم نمی‌دهد.

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز شنبه در نشستی در ولایت کندهار گفته، کسانی که با قلم، زبان و عمل با حکومت آنان مخالفت می‌کنند، باید کشته شوند.

"کسانی که نظام را تخریب می‌کنند، چه با زبان، چه با قلم باشد و چه در عمل، بغاوت دانسته می‌شود و باید کشته شوند."

شکریه بارکزی، سیاستمدار افغان در واکنش به این اظهارات ندیم گفته که این گونه اظهارات مقام‌های طالبان نشان می‌دهد که آنها تحمل شنیدن انتقادات سالم را هم ندارند.

بانو بارکزی به رادیو آزادی گفت:

"این چهرۀ واقعی طالبان را برای مردم نشان می‌دهد که حتی به شنیدن یک انتقاد سالم هم راضی نمی‌شوند و کشتن و واجب القتل بودن مردم را اعلام می‌کنند، در حالی که نه محکمه‌ای، نه فتوایی و نه کدام شخص باصلاحیتی، این یعنی هر طالب خودش مفتی است، خودش فتوا می‌دهد و با ریختن خون و خشونت مردم حرفش را عملی می‌کند."

شکریه بارکزی

حامد عبیدی، محقق افغان در پوهنتون لایپزیک جرمنی و استاد پیشین پوهنزی ژورنالیزم پوهنتون کابل می‌گوید که این ویژگی نظام‌های دموکراتیک و جمهوریخواه است که مردم به خاطر اصلاحات از امور آن‌ انتقاد می‌کنند، اما به گفتۀ وی، در نظام‌های استبدادی جایی برای انتقاد و مخالفت وجود ندارد.

"بدی سیستم‌های خودکامه این است که انتقاد جرم تلقی می‌شود و اگر کسی انتقاد کند جنایتکار است، متاسفانه ما شاهد هستیم که ادارۀ طالبان استبدادی عمل می‌کنند و در برابر انتقادات برخورد شدید می‌کنند."

حامد عبیدی: در سیستم‌های خودکامه انتقاد جرم تلقی می‌شود

آقای عبیدی همچنان می‌گوید که وزارت تحصیلات عالی یک ادارۀ غیرسیاسی است و تمرکز آن باید بر این باشد که چگونه ایده‌های خوب ایجاد کرده و کادرهای باظرفیت را در خدمت جامعه قرار دهد، اما به گفتۀ او، سرپرست فعلی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان درگیر مسائل سیاسی است.

در کنار آن، شماری از مقام‌های حکومت پیشین نیز به سخنان ندا محمد ندیم واکنش نشان داده اند.

رحمت الله نبیل

رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی جمهوری پیشین در پیوند به این اظهارات ندیم درصفحه توئیتر خود خطاب به او نوشته است، زمانی از سیاست‌های طالبان انتقاد نخواهد شد که مردم را مورد آزار قرار نداده و نکشند و افغانستان را با اعمال خود به تاریکی فرو نبرده و جلو پیشرفت آن را نگیرند.

محمد حلیم فدایی والی پکتیا در حکومت جمهوری پیشین نیز در توئیتر خود نوشته که سخنرانی و فتوای ندا محمد ندیم بر خلاف اسلام است.

او خواسته که طالبان به خاطر قدرت دین را تحریف نکنند، زیرا به گفتۀ او، آنها (طالبان) مقدس‌تر از پیامبر و صحابه نیستند که از عملکرد آنان انتقاد نشود.

یک عالم دین به نام قاضی لودین نیز از آقای ندیم خواسته تا فتوایش را بازنگری کند، زیرا به باور وی، توهین به کرامت انسان‌ها و نقض آزادی‌های عمومی یکی از بزرگترین گناه‌ها است.

از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد اظهارات ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت‌شان پرسیدیم، اما او پاسخی نداد.

پیش از این در نشست علمای دین که از سوی طالبان در کابل فراخوانده شده بود، مولوی مجیب الرحمن انصاری، عالم دین طرفدار طالبان که بعداً در هرات کشته شد، گفته بود که مخالفان نظام طالبان و کسانی که بر ضد آن کوچکترین حرکتی می‌کنند، باز سر زده شوند.

بیشتر در این باره: میل آنلاین: انصاری که خواهان سربریده شدن دشمنان طالبان بود، در انفجار بمب کشته شد

سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در حال مخالفان حکومت‌شان را تهدید به کشتن می‌کند که سازمان عفو بین الملل در دهم مارچ بانشر اعلامیه‌ای گفت طالبان پس به قدرت رسیدن دور جدیدی از نقض حقوق بشر و خشونت را آغاز کرده و حقوق بشر را نقض می‌کنند.

در کنار آن بسیاری از سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد نیز طالبان را به محرومیت افغان‌ها از حقوق بشری شان متهم کرده اند، اما طالبان همواره چنین ادعاهایی را رد کرده اند.

این درحالیست که اتحادیۀ اروپا ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان را پنج روز پیش از این اظهارات‌اش، بخاطر نقش داشتن‌اش در وضع محدودیت بر تحصیل دختران در لست تحریم سفر به اروپا قرار داده است.