سازمان ملل: فقر و تنگدستی سطح قرضداری خانواده ها را در افغانستان افزایش داده است

تصویر آٰرشیف: یکی از خانواده های فقیر که به سختی می تواند غذای اندک به فرزندان فراهم کند.

در حالی که نگرانی ها در مورد مشکلات اقتصادی در افغانستان رو به افزایش است، دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که در سال ۲۰۲۲، سطح قرضه های افغانستان نسبت به سال ۲۰۱۹ پنجاه درصد افزایش یافته است.

اوچا در یک گزارش اطلاعاتی دیاگرام که در تویتر نشر کرده است ، از سال ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۲ تفاوت را نشان میدهد .

در دیاگرام آمده است که در سال ۲۰۱۹ هر خانواده به طور متوسط ۹۷۷۰ افغانی قرضدار بوده است، در حالی که در سال ۲۰۲۲ قرضداری هر خانواده نزدیک به ۶۰ هزار افغانی بوده است.

افغانستان از دو دهه گذشته و حتی از سال های پیش تر از آن همواره به کمک های خارجی وابسته باقی مانده است ، اما در ماه آگست سال ۲۰۲۱ پس از باز گشت طالبان به قدرت ، فقر در افغانستان بیشتر شد و حتی سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که برخی از خانواده ها بخاطر سیر نگهداشتن اطفال شان تنها دو وقت غذا می خورند و از نزدیکان و یا دوستان شان پول را به قرض می گیرند.

بر اساس سروی در سال ۲۰۲۲ میزان قرضداری هر خانواده در افغانستان به ۶۰ هزار افغانی می رسید

اداره بین المللی حمایت از کودکان (سیف دی چیلدرن) سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که ۳۶ درصد خانواده ها در افغانستان مواد غذایی را به طور قرض به دست میاورند و ۳۹ درصد از خانواده ها از ثروتمندان به دلیل ضعف اقتصادی قرضه می گیرند.

دو تن از اطفافل که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده در کابل مجبور شده اند کار های شاقه انجام بدهند

در این گزارش همچنان گفته شده است که ۸۲ درصد افغان ها کار و بار ندارند و به این مجبور می شوند که فرزندان شان را به کار بفرستند.

سیف دی چیلدرن این گزارش را در زمستان سال ۲۰۲۱ نشر کرده بود. بر اساس گزارش اوچا که ناوقت روز دوشنبه نشر شد، در سال ۲۰۲۱ خانواده های نیازمند به طور متوسط حدود ۴۹ هزار افغانی در سال قرضه گرفته اند تا مواد غذایی را فراهم کنند، اما یک سال قبل از آن، قرضه های شان در سال ۲۰۲۰ دست کم ۴۶ هزار افغانی بوده است.
در ماه دلو سال جاری سازمان صحی جهان در گزارشی اعلام کرد که شمار افغان های نیازمند به کمک های بشردوستانه نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است . بر بنیاد آمار سازمان جهانی (WHO)، شمار افغان هایی که در سال ۲۰۲۲ به کمک در افغانستان نیاز داشتند ۲۴.۳ میلیون نفر بوده است، اما امسال این رقم به ۲۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است.