افزایش مالیات در ولایت کندز٬ به مشکلات دکانداران افزوده است

نمایی از یک بازار پر ازدحام در ولایت کندز

یک تعداد از دکانداران شهر کندز می گویند افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی در جامعه ، بر کار روزمره آنها تاثیر منفی گذاشته و همزمان با آن بلند شدن مالیه از سوی حکومت طالبان آنها را با مشکل جدی اقتصادی مواجه کرده است.

سلطان محمد یک دکاندار شهر کندز به رادیو آزادی گفت :

«مثلا مالیه من پنج هزار بود حالا ۱۴۵۰۰ نوشته کرده دیگر کسانی هستند که ۱۵ تا ۲۰هزار مالیه میدادند اما امروز مالیه تا یک و نیم لک هم رسیده تا یک لک و یک لک بیست هزار هم رسیده. قبلاً در حکومت جمهوریت ما سالانه ۵۰۰ تحویلی جواز را داشتیم ، اما همین فعلا یک و نیم هزار دو هزار افغانی است.»

نظر به گفته دکانداران مقامات محلی طالبان بدون اینکه معیار خرید و فروش را در نظر بگیرند مالیه را بلند برده که یک تعداد دکانداران و کسبه کاران توان پرداخت آن را ندارند. محمد علم که در ولایت کندز دکان زرگری دارد می گوید :

یکی از دکانداران: مستوفیت ولایت برای ما وعده همکاری داد٬ اما مالیات بیشتر از پیش افزایش یافت

« سال ۱۴۰۰ ما ۳۲۰۰ تحویل کردیم، سال ۱۴۰۱ -----۳۴۰۰ آمد . همین اکنون من از کرایه دکان هم یک و نیم ماه ، دوماه قرضدار هستم .کار و بار هم نیست . این الماری بیکار مرا نوشته کرده اند پنج و نیم هزار . اگر ظلم سرما شود و اگر اینطور استبداد سرما شود و نتوانیم در اینجا کار کرده . چه می کنیم در اینجا نشسته . نمی کنیم این کار را .»

تصویر آرشیف: یکی از دکانداران ولایت کندز

یک دکاندار دیگر بنام عبدالغور هم شکایت می کند مالیه گزاف می پردازد و مخصوصا پرداخت عمده فروشان بسیار زیاد شده :

« سابق از عمده فروشان می گرفتند مالیه هفت هزار ، فعلا از یک عمده فروش می گیرد ۱۲۰ هزار ، کدام دلایل هم ندارند . همان ماشین را دارند ، حساب می کنند از پیش خودشان مدارک قانونی نیست .»

این دکانداران از مقامات می خواهند که مقدار مالیه را کاهش بدهند چون بسیار دوکانداران و کسبه کاران توان پرداخت آن را ندارند. محمد سرور یک دکاندار دیگر می گوید :

« همه دکانداران جمع شده رفتیم پیش رئیس صاحب در مستوفیت . وعده سپردند که همکاری می کنیم با شما. لیکن همکاری شان هیچ نشد . در این سال بسیار مالیه گزاف آمد. کمیش از ۵۰ هزار تا یک لک و سی هزار - یک لک و ۴۰ تا سه لک و ۵۰ هزار هم مالیه پرداخت کردند.»

خبرنگار رادیو آزادی در ولایت کندز مکرراً تلاش نمود که با مقامات شاروالی و مستوفیت این ولایت تماس بگیرد ، اما هیچ یک تاحال به تماسها جواب نداده اند.

کندز تنها ولایت افغانستان نیست که دکانداران و تاجران آن از بلند رفتن بیش از حد مالیه شکایت می کنند . در بعضی از دیگر ولایت هم صدای این افراد بخاطر پرداخت بیش از حد مالیه بلند شده است .