روزنامهٔ شیکاگو تریبیون: طالبان طوری که می خواهند حکومت می‌کنند

تصویر آرشیف: طالبان در کابل

روزنامه شیکاگو تریبیون

  • روزنامه امریکایی شیکاگو تریبیون نوشته که با گذشت ۲۱ ماه پس از بیرون شدن آخرین عضو نیروی نظامی امریکا، افغانستان همچنان با بدبختی روبرو است.

روزنامه در ادامه پرسش هایی را مطرح کرده که کی باعث باخت در افغانستان شد؟

کی سبب فروپاشی نیروهای امنیتی این کشور شد و آیا اداره جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده می توانست که برنامه بهتر انتقال را در سال ۲۰۲۱ فراهم کند؟

در ادامه می خوانیم که سازمان ملل متحد و سایر تمویل کننده های بین المللی فعلاً نمی توانند پاسخی به این پرسش ها دریابند که در نتیجه به اقتصاد افغانستان و وضعیت بشری این کشور کمک کند.

به نوشته شیکاگو تریبیون، طالبان طوری که می خواهند حکومت می کنند: اگر در مورد بستن دروازه مکتب ها و پوهنتون ها بوده یا هم خانه نشین کردن کارمندان زن در موسسه های غیر دولتی و اداره های ملل متحد در افغانستان.

شورای امنیت ملل متحد در ۲۷ اپریل با صدور قطعنامه ای در کنار نکوهش اقدام های طالبان در برابر زنان افغان خواهان تغییر پالیسی آنها شد.

روزنامه ایندیپندنت

  • روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت به جنجال سفارت افغانستان در هند تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، کشمکش قدرت میان مقام های اداره اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان و طالبان، اکنون به دروازه سفارت ها کشانده شده است.

فرید ماموندزی سفیر جمهوری ساقط شده افغانستان در دهلی نو به تازگی در پیامی گفته که سفارت افغانستان به طالبان سپرده نشده.

ماموندزی گفته او در سفر بوده که یک کارمند سفارت تلاش کرده تا صلاحیت سفارت را به نمایندگی از طالبان به عهده گیرد اما به او اجازه چنین کاری داده نشده است.

این فرد به نام قادر شاه معرفی شده، کسی که در گذشته سخنگوی شورای امنیت ملی نظام جمهوری بود.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر در پیامی که به روز دوشنبه به رادیو آزادی فرستاد، نوشته است که قادر شاه در سفارت افغانستان در هند کار می کرد و اکنون به عنوان شارژدافیر تعیین شده است.

روزنامه ایندیپندنت نوشته که، در حال حاضر، سفارت های افغانستان در ۱۴ کشور در اختیار طالبان قرار دارد که شامل پاکستان، ایران، روسیه، قطر، ترکمنستان و چند کشور دیگر می شود.

به نوشته روزنامه، طالبان می خواهند که بر سفارت های افغانستان در سایر کشور ها نیز کنترول داشته باشند.