شورای هماهنگی ماموریت های دیپلوماتیک افغانستان از گزارش تازهٔ شورای امنیت در مورد طالبان استقبال کرد

سفارت ها و دفاتر قنسلی افغانستان در بسیاری از کشور های تا هنوز هم زیر بیرق و قوانین حکومت پیشین این کشور فعالیت می کنند.

شورای هماهنگی ماموریت‌های دیپلوماتیک نظام پیشین جمهوریت افغانستان روز دوشنبه در اعلامیه‌ای از یافته‌های گزارش اخیر کمیتۀ حمایت تحلیلی و نظارت بر تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده است.

در این اعلامیه ادعا شده که یافته‌های این گزارش حرف مردم افغانستان است که از مدت‌ها قبل نسبت به پیامدهای حکومت تحمیلی طالبان داشته و در بارۀ آن به ملل متحد اخطار داده بودند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که مردم از سیاست‌های حذفی و زن ستیزانۀ طالبان از جمله نقض شدید حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه ابراز نگرانی کرده اند.

ماموریت‌های دیپلوماتیک نظام پیشین جمهوریت افغانستان همچنان از سازمان ملل متحد خواسته تا فشارهای بیشتر و تاثیرگذاری را بر طالبان وارد کند تا آنان وادار به ایجاد یک حکومت همه‌شمول شوند.

نصیر احمد اندیشه

نصیر اندیشه، سفیر و نمايندۀ دايمي نظام پیشین جمهوریت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیو در مورد صدور این اعلامیه به رادیو آزادی گفت:

"شورای نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان اعلامیه را صادر کردند که در آن از دریافت‌های تیم تحلیل و بررسی کمیتۀ ۱۹۸۸ تعزیرات شورای امنیت ملل متحد مخصوصا در مورد ساختار قومی افراطی طالبان، سیستم زن ستیزانه و سیستمی که خلاف تمام موازین پذیرفته شده ملی و بین‌المللی است و آن را تأکید کرده است."

اعلامیهٔ شورای امنیت سازمان ملل طالبان را با شبکه القاعده و سایر گروه های تروریستی مرتبط دانسته است

آقای اندیشه می‌گوید، تلاش موثر برای ایجاد یک حکومت مشروع، مردم سالار و همه‌شمول می‌تواند افغانستان را از خطرات داخلی و منطقوی در امن نگهدارد.

در گزارش کمیتۀ حمایت تحلیلی و نظارت بر تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد که به روز جمعۀ گذشتۀ نشر شد، طالبان به داشتن رابطه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستانی، اجرای سیاست قومی، استبدادی و حذفی سال‌های ۱۹۹۰ این گروه٬ متهم شده بودند. آنچه که طالبان آن را رد کردند.

شکریه بارکزی


در همین حال شکریه بارکزی، سفیر نظام پیشین جمهوریت در ناروی نیز می‌گوید که آوردن فشار و طالبان را پاسخگو ساختن به مفاد افغانستان است:

"در کنار این که جداً ضرورت به این احساس می‌شود که طالبان باید به اساس همان موفقیت‌نامه که خودشان که با جامعۀ جهانی به امضا رسانده اند، مسوول شناخته شوند٬ ضرورت است که باید میکانیزم در قبال چگونگی عملکرد این‌ها نسبت به مردم، رعایت حقوق شهروندی، امنیت سرتاسری افغانستان، فعالیت ‌های تروریستی باید پاسخگو باشند."

تلاش کردیم در مورد اعلامیۀ شورای هماهنگی ماموریت‌های دیپلوماتیک نظام پیشین جمهوریت نظر بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان را بگیریم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان همچنان متهم شده بودند که به تعهدات‌ خود در توافقنامهٔ دوحه در بخش مبارزه با هراس‌افگنی عمل نکرده‌اند.

به اساس این گزارش، گروه‌های هراس‌افگن از این فرصت استفاده می‌کنند و به همین علت تهدیدهای هراس‌افگنی در افغانستان و منطقه رو به افزایش است.