شماری از بانوان خبرنگار در بلخ: محدودیت‌های تازه‌ بر کار ما وضع شده اند

عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

با وجود واکنش‌های ملی و بین‌المللی برای رفع محدودیت‌ها بر بانوان در افغانستان، به تازگی برخی بانوان خبرنگار در بلخ ادعا می‌کنند که حکومت طالبان محدودیت‌های تازه‌ای را بر کار آنان در رسانه‌ها وضع کرده است.

صحبت نکردن با مهمانان مرد در برنامه‌هایشان، رفتن به وظیفه با حضور محرم شرعی و کار نکردن در محیطی که همکاران مرد‌ حضور دارند، از محدودیت‌هایی تازه‌ای اند که به گفتۀ آنان بر آنان وضع شده.

دو تن از این بانوان خبرنگار که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شوند به رادیو آزادی گفتند:
"محدودیت‌ها این بوده که یک بانو وقتی در داخل استدیو برنامه ثبت می‌کند نمی‌تواند به تماس شنونده آقا جواب بگوید و تنها با بانوان تماس داشته باشد، دیگر محدودیت این بانوان که در رسانه‌ها کار می‌کند، باید یک محرم را با خود به محل کارش ببرد."

"محدودیت‌هایی که قبلاً فرا راه خبرنگاران بانو بوده است به یک نحو با آن سازگاری کردیم و ادامه دادیم، محدودیتی که تازه سر کار بانوان خبرنگار وضع شده است بسیار جدی است، وقتی یک رسانه محتوای نشراتی نداشته باشد، چگونه فعالیت بکند؟ همین مشکل باعث می‌شود که رسانه‌ها از فعالیت خود دست بکشند."

برخی از بانوان خبرنگار در ولایت بلخ به رادیو آزادی گفتند، به دلیل بیشتر شدن محدودیت‌ها بالای بانوان خبرنگار از سوی طالبان، وظایف‌شان را ترک کرده و اکنون خانه‌نشین شده اند.

یکی از این بانوان خبرنگار در بلخ که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی گفت که پدر ندارد و تنها برادرش هم جدا از آنان زندگی می‌کند.
"همین محدودیت‌ها همه باعث شد که من رسانه را ترک کنم، حالا که بیکار شدیم وضعیت اقتصادی من روز‌به‌روز بدتر شده می‌رود."

سید محمد یعقوبی یزدان‌پرست، مسئول رادیو محلی "نهاد" در ولایت بلخ با تأیید ادعاهای این بانوان خبرنگار به رادیو آزادی گفت:
"به تاریخ ۴ جوزا جلسه به میزبانی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ برگزار شد که برخی از محدودیت‌ها در برابر کار بانوان اعمال شد که بانوان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است."

بیشتر در این باره: برخی خبرنگاران زن در بامیان: دچار مشکلات روحی و روانی شده ایم

بانوان خبرنگار در بلخ می‌گویند که بارها بخاطر حل مشکل‌شان با نهادهای حامی رسانه‌ها در بلخ تماس گرفتند، اما هیچ توجهی به آنان صورت نگرفته است.

مسئولان کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در بلخ به پرسش‌های رادیوآزادی در این باره پاسخ ندادند.

اما عطا محمد ساهو، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت بلخ این ادعا‌ها را رد می‌کند:
"شایعاتی که پخش شده قطعاً حقیقت ندارد، هیچ چنین فیصله در اطلاعات و فرهنگ و جلسۀ ۴ جوزا صورت نگرفته است، بلکه هنوز سهولت‌های کاری برای بانوان ایجاد شده و هماهنگی‌ها بیشتر شده است."

بانوان خبرنگار در بلخ می‌گویند، نگران آینده‌شان هستند و هراس دارند که مبادا دروازه‌های رسانه‌ها همانند دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی آنان بسته شوند.

این در حالیست که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران وضع کردند.

ممنوعیت کار در بیشتر اداره‌های دولتی و تمام اداره‌های غیردولتی، ممنوعیت تحصیل در پوهنتون‌ها، بسته شدن دروازۀ مکتب‌های بالاتر از صنف ششم به روی دختران، اجباری شدن حجاب و ممنوعیت سفر بدون محرم در مسیر طولانی‌تر و گشت‌وگذار در پارک‌های تفریحی از جمله محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران در افغانستان وضع کردند.

با وجود واکنش‌های گستردۀ ملی و بین‌المللی به این محدودیت‌ها، حکومت طالبان این محدودیت‌ها را موضوع داخلی افغانستان دانسته و تا به حال هیچ از این محدودیت‌ها را برنداشته است.