لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

سازمان عفو بین الملل: پوشانیدن چهرهٔ گوینده‌های زن٬ آسیب شدید بر پیکر حقوق بشر است


AFGHANISTAN-MEDIA-WOMEN-RIGHTS-TALIBAN
AFGHANISTAN-MEDIA-WOMEN-RIGHTS-TALIBAN

سازمان عفو بین الملل، دستور طالبان برای پوشانیدن چهره گوینده های تلویزیونی زن را آسیب دیگر بر پیکر حقوق بشر می داند.

سازمان عفو بین الملل می گوید، طالبان با آنکه از احترام به حقوق بشر اطمینان داده بودند، اکنون دیده می شود که میلیون ها زن و دختر به صورت سیستماتیک با تبعیض روبرو می شوند.

در تویتی از جانب این نهاد آمده است که دستور حکومت طالبان در مورد پوشانیدن اجباری چهرهٔ گوینده های تلویزیونی زن، آسیب شدید به حقوق بشر است.

سمیرا حمیدی کمپاینر بخش جنوب آسیا در این سازمان سه شنبه شب در تویتر پیام گذاشت که زنان به صورت سیستماتیک از همه بخش ها، از جمله کار، مکتب، رسانه و جامعه در افغانستان ناپدید ساخته می شوند.

به گفتۀ او طالبان، زنان افغان را دو باره به سال ۱۹۹۶ برده اند. حمیدی در ادامه نوشته است که این اقدام ها باید متوقف شوند. او پرسیده اکنون جامعه جهانی کجاست؟

سمیرا حمیدی کمپاینر بخش جنوب آسیا در سازمن عفو بین الملل
سمیرا حمیدی کمپاینر بخش جنوب آسیا در سازمن عفو بین الملل

سمیرا حمیدی در پیامی به رادیو آزادی هم گفت که زنان و دختران در افغانستان هیچگاه بی حجابی نکرده اند.

" هیچ نوع بی حجابی و خلاف ورزی توسط زنان و دختران در دهه ها و سال های گذشته در افغانستان وجود نداشته. این دلیل بسیار غیر معقول است که طالبان می خواهند با استفاده از آن فشار بیشتر بالای زنان و دختران وارد کنند و آنها را از صحنه ناپدید بسازند."

همزمان با سازمان عفو بین الملل، رینا امیری نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای حقوق بشر، زنان و دختران در توییتی به روز سه شنبه گفت که طالبان، مردان را مجبور ساختند که در برابر دستور طالبان ایستاده گی کنند.

رینا امیری نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای حقوق بشر، زنان و دختران
رینا امیری نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای حقوق بشر، زنان و دختران

به گفتۀ او، این یک مثال از شجاعت مردان است که در همبسته گی با زنان ایستاده شده اند و به آنچه طالبان می کنند، اعتراض کردند. رینا امیری افزوده که افغانستان به چنین رهبری نیاز دارد.

از روز یکشنبه (اول جوزا) گوینده های زن در شبکه های تلویزیونی به دستور طالبان مجبور شدند چهره های شانرا بپوشانند.

سمیرا حمیدی: هیچ نوع بی حجابی و خلاف ورزی توسط زنان و دختران در دهه ها و سال های گذشته در افغانستان وجود نداشته

در همبسته گی با آنها شماری از کارمندان مرد در رسانه ها، هنگام اجرای برنامه های تلویزیونی٬ ماسک پوشیدند.

سازمان عفو بین الملل می گوید که جامعه جهانی باید طالبان را به خاطر اقدام های شان در برابر زنان و دختران در افغانستان حسابده قرار دهد.

علاوه بر محدودیت بر خبرنگاران زن، دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان اجازه رفتن به مکتب را ندارند، ورزش و سفر تنهایی زنان محدود شده و حتی روز های هفته برای رفتن به پارک های تفریحی میان زنان و مردان مشخص شده است.

حکومت طالبان می گوید که مطابق شریعت عمل می کند. اما جامعه جهانی تاکید می ورزد که تعامل با طالبان هنگامی ممکن است که آنها به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان احترام بگذارند و آنرا حفظ کنند.

XS
SM
MD
LG