داکتر اسماعیل وردک٬ برنده جایزهٔ انجمن بین المللی « ساین»٬ با امید بیشتر به آینده می‌نگرد

داکتر اسماعیل وردک .( تصویر از رسانه های اجتماعی )

انجمن بین‌المللی "ساین" جایزۀ بهترین داکتر ارتوپیدی را به داکتر اسماعیل وردک اهدا می‌کند.

این انجمن برای اولین بار جایزه بهترین داکتر ارتوپیدی را درماه اکتوبر سال روان میلادی به یک داکتر افغان اهدا خواهد کرد.

اسماعیل وردک ۵۴ ساله که باشندۀ ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک است، درسال ۱۳۷۱ از پوهنتون طبی کابل فارغ شده و تخصص‌اش را هم در شفاخانۀ ۴۰۰ بستر کابل انجام داده است.

در کنار این در برنامۀ آموزشی کوتاه مدت فوق تخصص هم اشتراک کرده و در بخش تروما در امریکا و در بخش تعویض مفاصل در جرمنی و هند آموزش دیده است.

داکتر وردک که ۳۰ سال در بخش اورتوپیدی کار کرده است٬ حالا مسئول شفاخانۀ نظامی سردار محمد داوود خان ( ۴۰۰ بستر کابل) است.

داکتر محمد اسماعیل وردک در بارۀ جایزۀ انجمن بین‌المللی" ساین" چنین گفت:

"امسال من به عنوان بهترین داکتر ارتوپیدی از سوی همین انجمن نامزد شدم و این جایزه را بنام من کردند، جایزه جنبۀ مالی ندارد، اما جنبه معنوی‌اش بسیار بلند است، انجمن "ساین" که در ۵۷ کشور بیش از پنج هزار جراح دارد، این جایزه به نمایندگی از افغانستان به من تعلق گرفت."

انجمن بین‌المللی ساین در امریکا موقعیت دارد و در کنار تربیۀ جراحان در بخش ارتوپیدی برای افراد ناتوان که شکستگی استخوان داشته باشند، فرصت‌های رایگان عملیات را فراهم می‌کند.

داکتر وردک می‌گوید، تا حال از سوی انجمن بین‌المللی "ساین" در افغانستان ۲۰ برنامۀ درمان را تطبیق کرده و ۱۵۰۰۰ عملیات رایگان استخوان را موفقانه به بیماران انجام شده است.

داکتراسماعیل وردک چند سال قبل برای درمان استخوان‌های زانو و آرنج آلۀ طبی را بنام "افغان" اختراع کرد که از سوی بخش (اف تی ای) امریکا هم تأیید شد و حالا به شمول امریکا در بیشتر کشورها از این آله در هنگام عملیات‌ها کار گرفته می‌شود. وی در این باره میگوید:

"من در سال ۲۰۰۰ میلادی آلۀ طبی افغان را اختراع کردم که به سطح بین‌المللی پذیرفته شد حالا مردم در بیشتر کشور ها از آن کار می‌گیرند و توسط آن درمان بیماران صورت می‌گیرد."

داکتر وردک می‌گوید که پس از آن که برندۀ جایزه شاخته شده، انگیزه‌اش برای خدمت به هموطنانش بیشتر شده است:

"من برای مردم خود این اطمینان را می‌دهم که با گرفتن این جایزه بیشتر از این برای مردم خود خدمت کنم تا هموطنان من از رفتن به کشورهای خارج خلاص شوند."

این داکتر افغان به نمایندگی از افغانستان در حالی برندۀ جایزۀ بین‌المللی می‌شود که بیشتر افغان‌ها از پائین بودن کیفیت و کمیت خدمات صحی در کشور شکایت داشته و می‌گویند، این وضعیت آنان را مجبور می‌سازد تا اکثراً برای درمان به خارج از کشور بروند.