تلاش‌ها برای انتقال افغان‌های آسیب پذیر؛ فلیپین سرگرم بررسی پیشنهاد امریکا است

تصویر ار زوند پروسه انتقال افغانها از میدان هوایی بین المللی کابل - اگست سال ۲۰۲۱

یک مقام فیلیپین می گوید، در صورتی که مانیلا پیشنهاد امریکا را تایید کند، در ابتدا ۶۰۰ پناهجوی افغان در یک مرحلۀ آزمایشی به فیلیپین منتقل خواهند شد.


این مقام فیلیپینی که از ذکر نامش خودداری کرده به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که این پیشنهاد از سوی ادارات امنیت ملی ، تنفیذ قانون و دیگر نهاد های فیلیپین زیر بررسی قرار دارد و سپس به رئیس جمهور این کشور پیشکش خواهد شد.

در این حال فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین به روز پنجشنبه گفت که پیشنهاد ایالات متحده از مانیلا برای میزبانی از هزاران شهروند افغانستان تا صدور ویزۀ امریکا به آنها هنوز زیر بررسی است.

سفیر فیلیپین در واشنگتن دو هفته پیش گفته بود که کشورش پیشنهادی را از امریکا برای میزبانی موقت از هزاران افغان در ماه اکتوبر گذشته دریافت کرده است.

ایمی مارکوس ، رئیس کمیتۀ امور خارجی مجلس سنای فیلیپین و خواهر رئیس جمهور این کشور در این باره که به گفته اش برخی از پناهجویان ممکن است با طالبان و القاعده ارتباط داشته باشند٬ ابراز نگرانی کرده است.

او گفته است که این پیشنهاد هنوز زیر بررسی است.

بسیاری از همکاران نیروهای امریکایی و قوای ناتو که در افغانستان باقی مانده اند میگویند که از سوی طالبان تحت تعقیب قرار دارند

در این حال شماری از متقاضیان ویزای خاص مهاجرت امریکا که هنوز در افغانستان مانده اند می خواهند که در زمینۀ انتقال شان به ایالات متحده هرچی زودتر اقدام شود.

یکی از افغانها: از جهان خاصتاً امریکا ، اروپا و کانادا می خواهم که هر چی زودتر ما را از افغانستان بیرون سازند

یکی از شهروند افغانستان که به دلیل مسایل امنیتی از افشای نامش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت که زندگی اش با خطر رو به رو است:

« امید و آرزویم از کانگرس امریکا این است که در خصوص انتقال افراد باقی مانده هر چی زودتر اقدام کند. من شامل هفتاد هزار نفری هستم که نام نویسی شان صورت گرفته است. زندگی ما در خطر است. وضعیت روز به روز خراب می شود.»

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک دو سال گذشته ، ده ها هزار افغان از طریق برنامۀ ویزای خاص مهاجرت و برنامۀ ویژۀ اسکان مجددِ اولویت دوم به ایالات متحده انتقال داده شده اند.

در این حال برخی از نظامیان اردوی حکومت مخلوع افغانستان که هنوز در این کشور مانده اند نیز می خواهند که در خصوص انتقال شان اقدام شود.

یکی از آنها بدون ذکر نامش در پیامی به رادیو آزادی گفت:

« از جهان خاصتاً امریکا ، اروپا و کانادا می خواهم که هر چی زودتر ما را از افغانستان بیرون سازند. من در قطعات خاص ایفای وظیفه کرده بودم. طالبان ما را بسیار به عذاب می کنند و بسیار با مشکلات رو به رو ایم.»

بر اساس گزارشها طالبان تعدادی از نظامیان پیشین افغانستان را بازداشت کرده و تعدادی نیز ناپذید هستند


شماری از نظامیان حکومت پیشین افغانستان می گویند که با وجود اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، روند بازداشت، ناپدید کردن و حتی کشتن این نظامیان ادامه دارد.

طالبان اما این ادعا ها را رد می کنند.

بسیاری از افغان هایی درایالات متحده اسکان داده شده اند نخست از افغانستان به برخی کشور های دیگر از جمله قطر و امارات متحدۀ عربی منتقل شده بودند تا درخواست اسکان آنها به امریکا طی مراحل شود.