زهرا فاضلی٬ در هرات برای زنان طریقهٔ ساختن دستکول های دست باف را آموزش می‌دهد

نمونه یی از دستکول های که توسط زهرا فاضلی و زنان دیگر در هرات ساخته شده اند

در وضعیتی که کار زنان در افغانستان با مشکلات روبه‌رو شده، یک بانو با ایجاد یک کارگاه تولیدی کیف‌ یا دستکول های دست‌باف در هرات، برای ۱۲ زن دیگر فرصت کاری ایجاد کرده است.


زهرا فاضلی می‌گوید که هشت سال پیش طریقه‌ بافتن دستکول ها را بلد شد و از دو سال به این سو این کارگاه را باز کرده است.

بانو فاضلی گفت، در گذشته در یکی از مکاتب خصوصی به عنوان آموزگار کار می‌کرد و اکنون با تولید دستکول های بافتنی برای خود و برخی بانوان دیگر فرصت کاری را ایجاد کرده است.

دوازده دختر خانم با زهرا فاضلی کار می کنند و این هنر را می آموخته اند

او می‌گوید که با توجه به شرایط کاری اکثریت زنان بیکار اند و او با بودجۀ اندکی که داشت در ابتدا برای ۱۲ زن دیگر چگونگی بافتن این دستکول ها را آموزش داده و اکنون این بانوان با او کار می‌کنند:

" ۱۲ خانم با من همکار هستند اکنون هر کدام‌شان استاد شدند. خانم‌ها کیف‌هایی را می‌خرند که کیفیت خوبی ندارد، من خواستم کیف‌های مرغوب را تولید کنم که به رنگ‌های مختلف و با کیفیت بهتر و تشویق دوستان سبب شده کارم را گسترش بدهم."

تولیدات با کیفیت این بانوان حالا به خارج از افغانستان نیز صادر میشود

بانو فاضلی می‌گوید که بزرگترین چالش در حال حاضر وضعیت بازار و وضعف اقتصاد مردم است. با این حال، او با مشکلات مبارزه کرده و تلاش می‌کند با راهکارهای مناسبی کسب و کار خود را گسترش دهد:

"من همیشه سعی کردم قویتر باشم. هر قدر مشکلات بیشتر می‌شد من مصمم‌تر، قویتر، با اراده‌تر می‌شدم و سعی می‌کردم همین روحیۀ قوی و خوب را که در من است برای همکارانم هم منتقل کنم."

او گفت که اگر امکانات و بودجۀ بیشتری داشته باشد می‌تواند برای ۵۰ زن دیگر هم آموزش بدهد و هم برایشان فرصت کاری را مهیا کند.

پروانه هاشمی یکی از زنانی که با بانو فاضلی کار می‌کند، می‌گوید که با بافتن دستکول های دستی می‌تواند به خانواده‌اش هم کمک کند:

"من برج ۵ هزار حقوق می‌گیرم. همینجا می‌آیم و کیف‌های بافتنی را می‌بافم و از کار راضی هستم."

به بیان خانم فاضلی، دستکول های دست‌باف٬ کیفیت بیشتر دارند و به دلیل اینکه صنایع دستی مشتریان خوبی دارند، از این رو این دستکول ها یا کیف ها را اکنون به فرانسه و جرمنی نیز صادر می‌کنند.