هشدار برنامهٔ جهانی غذا ؛ « تا ماه اکتوبر ذخایر مواد غذایی ما در افغانستان ختم می‌شود»

لاری های برنامه جهانی غذا که مواد خوراکی را به ذخایر این اداره در کابل و ولایات افغانستان انتقال می دهند

برنامه‌ٔ جهانی غذا (دبلیو ‌اف ‌پی) از ختم منابع مالی‌ خود در افغانستان هشدار می‌دهند.

برنامهٔ جهانی غذا می‌گوید که تا ماه اکتوبر سال روان می‎تواند صرف به پنج میلیون افغان نیازمند کمک کند.

هسیاو وی لی، رئیس این اداره در افغانستان روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که با توجه به بودیجۀ فعلی آن‌ها و تعهدات کشورهای کمک کننده، سطح کاهش کمک‌ها در ماه آگست آغاز می‌شود و د سپتمبر به کمترین سطح آن خواهد رسید و در ماه اکتوبر قطع خواهد شد.

ماه اکتوبر آغاز فصل زمستان در افغانستان است و در بیشتر مناطق این کشور برف‌باری شدید رخ می‌دهد و مردم مجبور هستند که به علاوهٔ سیر کردن شکم‌شان، خانه‌های خود را هم گرم کنند.

رئیس دبلیو اف پی در افغانستان گفته است، در حالی که مقامات سازمان ملل همچنان نسبت به کاهش بودجه در اوج محدودیت‌های طالبان بر زنان هشدار می دهند، نزدیک به ۲۰میلیون افغان شب‌ها گرسنه می‌خوابند.

تعدادی از زنان و کودکان فقیر در مقابل یک نانوایی در کابل برای دریافت خیرات جمع شده اند

به گفته او، آن‌ها در حال حاضر و تا پایان ماه مارچ سال آینده به حدود یک میلیارد دلار نیاز دارند.

برنامهٔ جهانی غذا پیش از این نیز از کشورهای کمک کننده خواستار کمک برای افغانستان شده بود.

این اداره گفته بود که در سطح جهان٬ افغانستان به علت کمبود مواد غذایی با بیشترین آمار بیماری‌ها مواجه است.

سازمان ملل در افغانستان تا پایان ماه مارچ سال آینده به حدود یک میلیارد دلار نیاز دارد

برنامۀ جهانی غذا می‌گوید که به گونۀ میانگین ۸۸ درصد از درآمد خانواده‌های افغان برای تهیۀ غذا هزینه می‌شود، زیرا بر اساس معلومات دبلیو‌اف‌پی ۹۲ درصد افغان‌ها به غذای کافی دسترسی ندارند.

در همین حال برخی از مردم نادار افغانستان می‌گویند که زندگی‌شان در گرو کمک‌های خارجی است و اگر این کمک‎ها متوقف شود، با مشکلات شدید مواجهٔ خواهند شد.

خالقیار باشندۀ ولایت کنر به رادیو آزادی گفت:

"در حال حاضر بسیاری از افغان‌ها به شمول من بیکار هستند و زندگی آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه استوار است، اگر کمک‌های سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای کمک کنندۀ دیگر متوقف شود، همان‌طور که نهادهای بین‌المللی پیش بینی کرده‌اند، میلیون‌ها افغان با تهدیدهای جدی مواجه خواهند شد، خواست ما این است که جهان با افغان‌های فقیر کمک کنند."

مردم می گویند که کمک های بشری سازمان ملل و سایر نهاد های امداد رسان بایستی ادامه یابد و به سراسر افغانستان گسترش پیدا کند.

سمیع الله دولتزی، باشندهٔ ولایت ننگرهار نیز از مشکل همسان سخن می زند:

"در حالی که فقر و بیکاری در افغانستان همه روزه در حال افزایش است، اگر در چنین وضعیت کمک‌های بشری متوقف شود، مردم با مشکلات شدید اقتصادی و گرسنگی مواجهٔ خواهند شد."

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، بی‌کاری و فقر بیشتر از هر زمانی دیگر در این کشور افزایش یافته است.

برنامه‌ٔ جهانی غذا (دبلیو ‌اف ‌پی) در افغانستان در گزارشی که به تاریخ ۳۰ جوزا در ویب‌سایت خود منتشر کرده، گفته بود، تخمین زده شده که بیش از ۱۵ میلیون نفر در افغانستان شدیدا با کمبود غذایی رو‌به‌رو هستند و ۲.۸ میلیون نفر با گرسنگی شدید دست و پنحه نرم می کنند.

دفتر هماهنگ کنندهٔ امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) هم هشدار داده بود که در حال حاضر ۲۸.۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.