واکنش‌ها به اظهارات جو بایدن؛ صالح: طالبان به حیث نیروی قراردادی استخدام شده اند

امرالله صالح، معاون نخست محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان

اظهارات جوبایدن رئیس جمهور امریکا مبنی بر این که گروه القاعده در افغانستان نیست و کشورش در این مورد از طالبان کمک گرفته، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

آقای بایدن به روز جمعه در پاسخ به سوالی که آیا اشتباهات و ناکامی‌های خود را در خصوص خروج از افغانستان می‌پذیرد، گفت، او گفته بود که القاعده دیگر در افغانستان نخواهد بود و آنها از طالبان کمک می‌گیرند که به گفتۀ او، اکنون حرفش به حقیقت مبدل شده است.

بیشتر در این باره: جوبایدن از تصمیم خود برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان٬ دفاع کرد

این اظهارات واکنش‌های را در مورد چگونگی روابط امریکا با طالبان بر انگیخته است.

امرالله صالح، معاون نخست محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان در توییترش نوشته که آقای بایدن این را تأیید کرده که هدف توافق امریکا با طالبان ثبات در افغانستان نه بلکه استخدام طالبان به حیث یک نیروی قراردادی است.

رحمت الله نبیل رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان

رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی نظام جمهوری پیشین هم در توییترش حرف‌های آقای بایدن را جالب خوانده و نوشته که او طالبان را به عنوان تأمین کنندۀ منافع ایالات متحدۀ امریکا در جنگ علیه تروریزم در منطقه معرفی کرده که به گفتۀ او، همان گونه که گروه شبه نظامی واگنر برای منافع روسیه می‌جنگد.

شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نظام پیشین جمهوریت

از سوی هم شهرزاد اکبر، رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نظام پیشین جمهوریت در توییترش خطاب به رئیس جمهور بایدن نوشته که بگذارید جمله شما را تکمیل کنم: "کمک گرفتن از طالبانی که رژیم آپارتاید جنسیتی را اجرا می‌کنند، زنان و مردان را در ملأ عام شلاق می‌زنند، مخالفان را شکنجه می‌کنند و اقلیت‌ها را سرکوب می‌کنند."

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور امریکا و انتقادات از روابط حکومت طالبان با آن کشور نوشته که این اظهارات پابندی به تعهدات اعلام شدۀ حکومت آنان را ثابت می‌سازد.

مجاهد اضافه کرده که اگر طالبان غلام امریکا می‌بود تحت تعزیرات آنچه که او "ظالمانه" خوانده قرار نمی‌گرفت.

تمیم عاصی، آگاه امور سیاسی و پژوهشگر ارشد در کالج سلطنتی لندن

در همین حال تمیم عاصی، آگاه امور سیاسی و پژوهشگر ارشد در کالج سلطنتی لندن به رادیو آزادی گفت، این اظهارات جو بایدن جنبۀ انتخاباتی و سیاسی دارد و نظر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا نیست:
"القاعده در افغانستان حضور فعال دارد و زیر چتر حمایتی طالبان فعالیت می‌کند، اما اظهارات آقای جو بایدن را در نظر بگیریم که فعلاً در امریکا جو انتخاباتی حاکم است و این اظهارات بسیار زیاد اظهارات انتخاباتی و سیاسی است و نظر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا نیست."

گفتنیست که ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده به تاریخ نهم اسد ۱۴۰۱ خورشیدی در حملۀ طیارۀ بدون سرنشین امریکا در منطقۀ شیرپور شهر کابل کشته شد.

اما حکومت طالبان در واکنش گفته بود که از حضور الظواهری آگاه نبوده و در بارۀ ادعای کشته شدن او در کابل تحقیق می‌کند.

این در حالیست که دو هفته پیش انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا گفت امریکا برای تأمین امنیت خود و مبارزه با هر گونه عمل تروریستی ظرفیت آن را دارد که در افغانستان اقدامات ضروری را انجام دهد.

سه هفته قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که طالبان برعلاوۀ روابط با سایر گروه‌های تروریستی با القاعده رابطه نزدیک دارند و ۳۰ تا ۶۰ مقام ارشد شبکۀ القاعده در افغانستان موجود است و مجموعاً ۴۰۰ جنگجو و ۱،۶۰۰ تن از اعضای خانواده‌های آنان در کمپ‌های آموزشی در این کشور حضور دارند.

بیشتر در این باره: ملل متحد: گروه‌های تندرو از افغانستان کشور‌های آسیای مرکزی و جنوبی را تهدید می‌کنند

این گزارش را حکومت طالبان رد کرده و همواره تاکید کرده که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان بر ضد سایر کشورها استفاده شود.