لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

ملل متحد: گروه‌های تندرو از افغانستان کشور‌های آسیای مرکزی و جنوبی را تهدید می‌کنند


آرشیف - جنگجویان گروه داعش
آرشیف - جنگجویان گروه داعش

سازمان ملل متحد می‌گوید که داعش، القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبیکستان، جمعیت انصارالله، گروه جهادی اسلامی و بسیاری از گروه‌های افراطی در حال حاضر در افغانستان فعال اند.

کمیته تحلیل، حمایت و ارزیابی از تعزیرات این سازمان سی و یکمین گزارش خود را روز سه‌شنبه منتشر کرد.

در این گزارش آمده که این گروه‌های تندرو، کشور‌های آسیای مرکزی و جنوبی را تهدید می‌کنند.

بر اساس گزارش این کمیته، گروه‌های تندرو در افغانستان آزادانه رفت و آمد و فعالیت می‌کنند، چون طالبان استراتژی قوی برای تقویت امنیت ندارند.

در گزارش این کمیته سازمان ملل متحد، شاخه خراسان گروه تندرو دولت اسلامی موسوم به داعش از مخالفان حکومت طالبان گفته شده و در گزارش آمده که تنها هدف از حملات این گروه در افغانستان، نشان دهنده‌ای ضعف تدابیر امنیتی طالبان است.

گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که جنگجویان داعش به اهداف دیپلماتیک در کابل نیز حمله می‌کنند تا بر روابط حکومت طالبان با کشور‌های همسایه تأثیر بگذارد.

بر اساس معلومات کشورهای منطقه، در این گزارش سازمان ملل متحد آمده که در حال حاضر ۳ تا ۶ هزار جنگجوی داعش در افغانستان فعالیت می‌کنند که هسته اصلی آنها در شرق این کشور است.

اخیراً علاوه بر سازمان ملل متحد، کشور‌های آسیای مرکزی نیز از حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از آناتولی سیدوروف، رئیس سازمان پیمان امنیت دسته جمعی گزارش داد که تنها در شمال افغانستان حدود ۴۰۰۰ جنگجوی داعش فعال اند.

در این حال، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان بار دیگر نگرانی‌های سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به رهبری روسیه را بی‌اساس خواند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

متقی دیروز چهارشنبه در محفل سی و چهارمین سالگرد خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان که در کابل برگزار شده بود گفت:
"در افغانستان، اگر یک داعشی سرش را بلند کند، همانطور که می‌بینید، سرکوب می‌شود. وقتی می‌گویند که هزاران نفر حضور دارند، اما هیچکس آنها را نمی‌بیند و از آنها خبر ندارد، چه معنایی دارد. هر کسی که می‌خواهد ببیند بیاید، با من بنشیند، با او مفاهیمه می‌کنیم. چرا کسی را متهم می‌کنید. این ملت در به در ، بیچاره و چهل سال جنگ زده را نباید بدنام کنند و تهدید نمایند. از افغانستان به هیچ کسی تهدید نیست."

پیش از این، طالبان حضور تحریک طالبان پاکستان، القاعده و سایر گروه‌های مسلح در افغانستان را رد کرده بودند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اول ماه آگست ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین آمریکا در سی و یکم ماه جولای در یک خانه در کابل کشته شد.

حکومت طالبان پس از تقریباً ۳ روز سکوت در مورد کشته شدن رهبر القاعده در کابل، پنجشنبه ۱۴ ماه آگست سکوت خود را شکست و ادعا کرد که در بارۀ حضور ایمن الظواهری در کابل هیچ اطلاعی ندارد.

در گزارش جدید سازمان ملل متحد آمده که رابطه طالبان با القاعده همچنان نزدیک است.

قبلاً مقامات پاکستانی ادعا کرده بودند که طالبان پاکستانی حملات بر آن کشور را از خاک افغانستان طرحریزی می‌کنند اما حکومت طالبان آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG