آخرین ذخیره اسلحه کیمیاوی و مواد مربوط به آن٬ در ایالات متحده از بین برده شد

تصویر آرشیف

ایالات متحده آخرین ذخیره سلاح و کیمیاوی و مواد مربوط به آن را که در جنگ استفاده میشد از بین برد.

قصر سفید روز جمعه اعلان نمود که یکی از فصل های کتاب جنگ که به جنگ جهانی اول برمیگشت، بسته شد.

کارمندان در ذخیره بنام بلو گراس آرمی Blue Grass Army Depot در ایالت کنتکی ۳۰ هزار تُن مواد کیمیاوی را که بعد از جنگ سرد به میراث مانده بود٬ از بین بردند.

رئیس جمهور امریکا جو بایدن در یک اعلامیه که توسط قصر سفید نشر شد گفت که ایالات متحده۳۰ سال بطور خسته گی ناپذیر کار کرد تا ذخیره اسلحه کیمیاوی خود را از بین ببرد.

بر اساس کنوانسیون یا منشور بین المللی اسلحه کیمیاوی که در سال۱۹۹۷ رسما نافذ شد و ۱۹۳ کشور به آن پیوستند٬ ایالات متحده باید تا ۳۰ سپتامبر تمام سلاح های کیمیاوی خود را نابود می کرد.

در بین این عناصر یکی هم زهر کشنده سارین بود که از سالهای دهه ۴۰ ذخیره شده بود.

میچ مکانل رهبر جمهوری خواه در مجلس سنای امریکا از ایالت کنتکی

رهبر جمهوری خواه در مجلس سنای امریکا از ایالت کنتکی میچ مکانل در یک اعلامیه گفت اسلحه کیمیاوی مسوول دهشت ناکترین فصل تلفات بشری بوده است . او افزود هرچند استفاده از این اسلحه یک لکه دایمی در تاریخ بشریت خواهد بود، اما بالاخره امریکا توانست تعهد خود را برای از بین بردن آن بجا آورد.

در برخی از حالات در جنگ های افغانستان نیز از اسلحه کیمیاوی استفاده شده است

بسیاری از کشورها به شمول افغانستان از قربانیان اسلحه کیمیای در جنگها بوده اند.

تحلیلگر امور نظامی در افغانستان٬ اسدالله ندیم٬ به رادیو آزادی در مورد استفاده این اسلحه گفت :

«این سلاحها وقتاً فوقتاً استعمال شده در جنگ اول جهانی در جنگ دوم جهانی بعضی جنگها که بین دولت ها اتفاق افتاده . مثلا دولت صدام حسین علیه کردها استفاده کرده . اما در جنگهای افغانستان سلاح کیمیاوی بطور گسترده نه بطور هدفمند استعمال شده . در جنگهای اتحاد شوروی که بعضی از رسانه های غرب مستند ساخته اند که در بعضی نقاط استعمال کرده بود سلاح کیمیای را که عکس برداری شد ، مصاحبه ها انجام شد و نوعیت آن تثبیت شد. »

اسد الله ندیم

آقای ندیم می افزاید که در افغانستان بسیار وقایع کوچکی هم رخداده که در حقیقت استفاده از اسلحه کیمیاوی معنی دارد از جمله مسموم ساختن دختران در مکاتب و یا استفاده از مواد برای بیهوش کردن انسانها که به گفته آقای ندیم در عملیات های شبانه در افغانستان هم بکار برده شده، در تعریف استفاده از اسلحه کیمیاوی شامل میشود . او می گوید:

«استعمال سلاح کیمیاوی یک مفکوره بد نظامیست و بسیار متخصصین بلند پایه نظامی آن را تائید می کنند ، چون جائی که و موقع که سلاح کیمیاوی استفاده مییشود، علاوه بر انسانها بر حیوانات و محیط زیست و آب و هوا تاثیرات منفی می گذارد ، برضد بشریت و برضد طبیعت است و باید به این سلاح خاتمه داده شود.»

این اسلحه در جنگ جهانی اول سبب کشتن بیش از صد هزار نفر گردید و هنوز هم بعضی از کشورها ذخیره های آن را دارند که به گفته تحلیلگران٬ بیشترین ذخیره آن در کوریای شمالی است.