چرا حقوق متقاعدین پرداخته نمی‌شود؟ حکومت طالبان: «باید امیر المومنین فرمان بدهد»

تصویر آرشیف: متقاعدین میگویند که سالهای زیادی است به آنان بی توجهی صورت میگیرد و در حکومت طالبان اصلا به صدای آنان گوش داده نمیشود.

آنعده از متقاعدین که پس از مراجعه به وزرات مالیهٔ طالبان هنوز هم حقوق شان را دریافت نکرده اند می گویند که نمی دانند که از کجا معاش و سایر امتیازات بیش از دو سال گذشته شانرا بدست خواهند آورد؟

آنها که به تازگی در مقابل وزارت مالیه حکومت طالبان تجمع کرده بودند، می افزایند که بارها مشکلات شانرا با رهبری طالبان در میان گذاشته اند اما کسی به حل مشکلات آنها توجه نکرده است.

حالا به این متقاعدین گفته شده که برای دریافت حقوق باقی مانده شان باید امر رئیس الوزرا و یا هم امیرالمومنین طالبان را بیاوردند.

یکتن از این متقاعدین که بخاطر حساسیت موضوع نمی خواهد نامش گرفته شود در هنگام تجمع در مقابل وزارت مالیه طالبان از مقام های این وزارت انتقاد کرد و به رادیو آزادی گفت:

" به وزارت مالیه رفتیم، رئیس دفتر وزیر به ما پاسخ داد که نمی توانیم کار شما را انجام بدهیم، برای ما گفتند که وزیر مالیه هم نمی تواند مشکل شمار را حل کند. اما این پول از جیب خود ما داده شده و دریافت حقوق بازنشستگی حق ماست. چرا برای ما حقوق ما داده نمی شود آیا به این خاک خدمت نکرده ایم. "

تعدادی از متقاعدین که در مقابل وزارت مالیه برای رسیده گی به مشکلات خود٬ تجمع کرده بودند

یکتن از متقاعدین دیگر گفت:

" اینها { طالبان } برای ما می گویند که مشکل ما را حل نمی توانند از صلاحیت آنها بالا است و باید امر از امرالمومنین بیاورید و اگر دستور داد معاشات شما را پرداخت خواهیم کرد، در این مدت دو سال تنها ما را فریب میدهند و در آینده نمی دانیم چی خواهیم کرد؟"

نظر سخنگوی وزارت مالیه طالبان را در مورد شکایت متقاعدین پرسیدیم اما تا تهیه این گزارش به سوال ما پاسخ نداد.

اما عبدالولی حقمل سخنگوی این وزارت در آغاز سال جاری خورشیدی به رادیو آزادی گفته بود که طرح پرداخت حقوق متقاعدین از سوی رهبری حکومت طالبان تایید و تصویب نشده است.

به گفته او هر زمانی که تصویب شد، وزارت مالیه براساس آن اقدام خواهد کرد.

از سوی دیگر سنگر افندی رئیس عمومی انجمن متقاعدین افغانستان به رادیو آزادی گفت:

" من تعجب می کنم که وزارت مالیه چه وظیفه دارد. همه متقاعدین بخشی از ریاست بازنشستگان اند و این اداره وابسته به وزارت مالیه است. پس این معاونین برای چی کار استند، حقوق متقاعدین پرداخت نشده، باید متقاعدین خودشان امر رئیس الوزا و امیر المومنین را هم بیاورند. ما دروازه کی را برای حل مشکل خود بکوبیم؟"

متقاعدین میگویند که پول تقاعد در زمان خدمت از معاشات شان وضع شده و باید هر حکومتی که در افغانستان مستقر می شود٬ آن را پرداخت کند

براساس ارقام سال ۱۴۰۰ خورشیدی شمار متقاعدین افغانستان به ۱۶۹۰۰۰ نفر می رسید اما وزارت مالیه طالبان این ارقام را ۱۵۰۰۰۰ نفر خوانده که از این میان ده هزار و ۵۸۶ تن آن زنان اند.

متقاعدین می گویند که در طی نزدیک به دو سال زیر حاکمیت طالبان با مشکلات زیادی اقتصادی رو به رو شده اند.

به گفته آنها، در این مدت شکایت و اعتراض شانرا بخاطر پرداخت نشدن حقوق شان از طریق رسانه های مختلف مطرح کرده اند اما تا هنوز هیچ نتیجه نداده است.