فرار کدر ها از افغانستان؛ جوانان : نبود زمینه های کار و تحصیل خیلی نا امید کننده است

به صد ها تن از متخصصین و جوانان تحصیلکرده افغانستان پس از تحولات ماه اگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شدند

درحالی که تعداد زیادی افغان‌ها در تلاش بیرون شدن از افغانستان هستند، نمایند‌گی دایمی این کشور در مقر سازمان ملل متحد در جینوا، در ۶۴‌مین نشست سازمان جهانی مالکیت فکری ملل متحد از خروج کدرها و افراد با سواد این کشور ابراز نگرانی کرده است.

نمایند‌گی افغانستان در دفتر سازمان ملل متحد در جینوا در اعلامیه‌ای که در صفحۀ تویتر خود نشر کرده، گفته است، با خروج کدرها و افراد با سواد پس از حاکمیت طالبان در آگست ۲۰۲۱ از افغانستان، اداره‌های عامه با کمبود افراد باتجربه و باسواد روبه‌رو شده‌اند.

در اعلامیه آمده است، محدودیت‌های‌ طالبان بر تحصیلات علوم عصری و محدودیت بر تحصیل و کار دختران این وضیعت را بدتر کرده است.

با حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان، شمار زیادی از استادان پوهنتون‌ها، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، فعالان مدنی، داکتران و کادرهای دیگر بخش‌ها این کشور را ترک کرده‌اند.

به اساس گزارش‌های برخی رسانه‌ها، ۴۰۰ استاد از پوهنتون‌های مختلف افغانستان به کشورهای دیگر مهاجر شده‌اند.

اما پرسش این‌جاست که علت فرار کدرها از افغانستان چیست؟

سید خالد سادات استاد یکی از پوهنتون های خصوصی در افغانستان

سید خالد سادات، یکی از استادان پوهنتون خصوصی در کابل که او نیز پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، این کشور را ترک کرده، بی‎کاری، محدودیت‌های کاری از سوی طالبان، محدودیت بر تحصیل و ناامنی را از علت‌های فرار کدرها از این کشور می‌خواند.

سید خالد سادات: طالبان قدرت سیاسی را انحصار کرده‌اند، جوانان خود را در آن نمی‌‌بینند

آقای سادات به رادیو آزادی گفت:

"طالبان قدرت سیاسی را انحصار کرده‌اند، جوانان خود را در آن نمی‌‌بینند، دوم فقر اقتصادی است، در کنار این دوری از تحصیل و ایستادگی طالبان در برابر تحصیل جوانان را ناامید کرده است، زیرا آن‌ها فکر می‌‌کنند که اگر پوهنتون بخوانند و فارغ شوند، کسی برایشان وظیفه نمی‌دهد، من فکر می‌کنم این یک تراژیدی برای آیندهٔ افغانستان است."

نمایند‌گی دایمی افغانستان در دفتر سازمان ملل متحد در جینوا گفته است، با محدودیت‌های طالبان بر تحصیل، سازمان ملل متحد و جامعهٔ جهانی می‌توانند با کمک تکنالوژی معاصر و نو‌آوری‌ها برای بلند بردن تحصیل و ظرفیت جوانان و زنان کمک کنند.

در اعلامیه‌ای این نمایندگی افغانستان آمده است، افغانستان از نگاه فرهنگ، موسیقی و عنعنات گسترده یک کشور غنی است، اما اکنون این ارزش‌ها با خطر از بین رفتن روبه‌رو است.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان به تعداد افراد بیکار افزوده شده و جوانان بیشتری مجبور شده اند کشور را ترک کنند

در اعلامیه گفته شده، مردم افغانستان در انتظار نو‌آوری هستند که به اساس آن با حمایت کدرهای فرهنگی افغانستان، دست‌آوردها و ارزش‌های این کشور حفظ شوند.

تلاش کردیم تا دیدگاه‌ حکومت طالبان را در پیوند به اعلامیۀ نمایندگی دایمی افغانستان در جینوا داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد.

اما پیش از این او و دیگر مقام‌های طالبان از کدرهای افغان خواسته‌اند که افغانستان را ترک نکنند و از کسانی که بیرون از افغانستان به سر می‌برند خواسته‌اند که دوباره به کشور برگردند.

نماینده‌گی دایمی افغانستان در جینوا از سازمان جهانی مالکیت فکری خواسته است، برای رشد استعداد‌های مردم افغانستان فرصت‌هایی را فراهم کنند.