پوتین : درخواست مسکو برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کیمیاوی روسیه٬ حل نشده است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روزشنبه(۱۵ جولای) در یک تماس به سیریل رامافوزا(Cyril Ramaphosa) رئیس جمهور افریقای جنوبی گفت که درخواست های مسکو برای رفع موانع در برابر صادرات مواد غذایی و کودکیماوی روسیه، تا هنوز برآورده نشده است.

ابتکار صادرات غلات از طریق بحیرۀ سیاه، که به حمایت سازمان ملل متحد در سال گذشته عملی شد و هدف آن کاهش بحران جهانی غذایی ناشی از حملۀ غیر موجۀ روسیه بر اوکراین بود، در ۱۷ جولای ختم می شود، مگر آنکه تمدید شود.

این توافقنامه به کشتی های حامل غلات از اوکراین، از طریق دهلیز بحیرۀ سیاه، اجازه عبور مصئون را می دهد.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد غذایی در جهان محسوب می شود.

آنتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد در اوایل این هفته گفت که نامهای را به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ارسال نموده و در آن پیشنهاد کرده که توافق صادرات غلات اوکراین، از طریق بحیرۀ سیاه عملیاتی، نگهداشته شود.

آنتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد

براساس خبرگزاری رویترز، گوتیرش پیشنهاد کرده که در بدل تمدید قرارداد صادرات غلات با روسیه، روس سلخوزبانک(Rosselkhozbank) یکی از شرکتهای مربوط بانک زراعتی روسیه را به سیستم پرداخت بین المللی"سویفت" متصل کند. اما پوتین ادعا کرده که این مکتوب را ندیده است.

توافقنامه صدور غلات اوکراین از طریق بحیره سیاه به تاریخ ۱۷ جولای به پایان می رسد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که در ماه جولای سال ۲۰۲۲ میلادی به تسهیل توافقنامۀ اولیه صادرات غلات کمک نموده، در ۱۴ جولای ادعا کرد که او و ولادیمیر پوتین در مورد تمدید آن، توافق کرده اند، ولی کرملین به سرعت تصریح کرد که به موافقتی برای تمدید توافقنامۀ صادرات غلات، نرسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

براساس مرکز خبر رادیو آزادی، پوتین همچنین شکایت کرده که بیشتر غلات صادر شده بر اساس این معامله به کشورهای ثروتمند می رسد، نه به کشورهای نیازمند.

با این حال، توافقنامۀ ابتکار صادرات غلات از طریق سیاه، عرضۀ مجموعی غلات را در بازارهای جهانی افزایش میدهد، قیمت ها را کاهش داده و در نتیجه به کشورهای فقیرتر کمک میکند.

در جریان این تماس، رهبران روسیه و افریقای جنوبی همچنین در مورد نشست"بریکس" که در ماه اگست در افریقای جنوبی دایر می شود، گفتگو کرده اند.

حضور پوتین در این نشست پس از صدور حکم دستگیری او در ماه مارچ سالجاری توسط محکمۀ بین المللی جزایی (ICC) تحت سوال قرار گرفته است.

کرملین تا هنوز بطور آشکار اعلام نکرده که آیا ولادیمیر پوتین قصد اشتراک در این نشست را دارد، یا خیر ؟

آرش همایون