لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

سازمان ملل خواهان تمدید توافقنامهٔ صدور غله از اوکراین گردید


تصویر آرشیف: جریان حاصل برداری از کشتزار گندم در اوکراین
تصویر آرشیف: جریان حاصل برداری از کشتزار گندم در اوکراین

سازمان ملل متحد از همه اطراف ذیدخل خواست که توافقنامۀ ازسرگیری صادرات غلهد اوکراین از بنادر بحیرۀ سیاه را تمدید کنند٬ زیرا به گفته سازمان ملل٬ این اقدام در رساندن مواد غذایی به جهان موثر است.

توافقنامه از سرگیری صادرات غلۀ اوکراین از بنادر بحیرۀ سیاه سه ماه پیش به میانجیگری ملل متحد صورت گرفت ورقراراست ماه آینده پایان یابد.

این توافق مدت ۱۲۰ روز اعتبار دارد ولی درصورتیکه کدام طرف اعتراض نداشته باشد قابل تمدید است.

ستیفان دوجاریک سخنگوی ملل متحد در اظهارات روزجمعۀ خود افزود که این سازمان از همه اطراف ذیدخل می خواهد که از هیچ تلاش خود برای تمدید ابتکار صادرات غله از بحیرۀ سیاه دریغ نکنند و هردو توافقنامه به شمول صادرات غله وکود روسیه را به صورت کامل نافذ سازند وموانع باقیمانده در این راستا را هرچه زودتر بردارند.

استیفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل
استیفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل

وی روی فوریت تمدید این توافقات تاکید کرده گفت که این اقدام درتامین غذا درجهان سهم خواهد گرفت وهوشدار داد که درصورت عدم تمدید زندگی ملیارد ها نفر در جهان متاثر خواهد شد .

این توافقنامه ، به صادرات غله از سه بندر ، اودیسا ، چورنومورسک ، ویوژنیه اوکراین اجازه داد.

صادرات غله از اوکراین در جریان نزدیک به سه ماه گذشته به کاهش بحران غذایی در جهان کمک کرده است

این بندرها از آغاز هجوم روسیه به اوکراین دراواخر ماه فبروری گذشته مسدود شده بودند.

این توافقنامه اجازه داد تا نه ملیون تن غله از این بندرها صادر شوند که درنتیجه بحران غذایی که بدنبال حمله روسیه به اوکراین درجهان به میان آمد٬ کاهش یافت.


مسکو شکایت می کند که تحریم های غرب سبب شده تا این کشور کود کیمیاوی خود را فروخته نتواند.

واسیلی نیبینزیا سفیر روسیه در ملل متحد هفته گذشته به خبرنگاران گفت قبل از اینکه مسکو تمدید توافقنامه را بپذیرد باید به صادرات روسیه اجازه داده شود .

وزیرخارجۀ امریکا در اظهارات روز پنجشنبه خود پیش بینی کرد که خارج شدن مسکو از توافقنامه کشورهای جهان را خشمگین خواهد ساخت.

انتونی بلینکن افزود که به نظر وی ادامه صادرات غله از اوکراین به نفع همه است وامریکا همه تلاش های ممکن خود را برای بقای توافقنامه انجام خواهد داد.

XS
SM
MD
LG