محصلین افغان در هند منتظر دریافت بورسیه های تحصیلی اند٬ آیا هند پاسخ خواهد داد؟

تصویر آرشیف: گردهمایی اعتراضی محصلین اسبق پوهنتون های هند در کابل

شماری از دانشجویان افغان در هند که از دوره‌های تحصیلی لیسانس و ماستری فارغ شده اند، می‌گویند که در انتظار بورسیه‌های تحصیلی دولت هند هستند.

آنان می‌گویند که دولت هند در سال گذشته تا ماه جولای بورسیه‌های تحصیلی را به اعلان گذاشت، اما اکنون هیچ اطلاعی از اینکه برای ادامۀ تحصیلات‌شان بورسیه دریافت خواهند کرد یا نه؟ داده نشده است.

این دانشجویان می‌گویند که اگر برایشان بورسیه داده نشود، دیگر مهلت ثبت نام در پوهنتون‌ها تمام می‌شود و نمی‌توانند ویزه های شان را نیز تمدید کنند.

میر احمد احمدی، یکی از نمایندگان دانشجویان افغان در هند می‌گوید که آنها نامه‌ای را به وزارت خارجۀ هند و چند نهاد مربوطۀ دیگر فرستادند و از آنان خواستار رسیدگی به مشکلات دانشجویان افغان در هند شدند:

"درخواست و نیازمندی‌های محصلین همراه با لیست از آنها حدود ۶۰۰ محصل نزد ما است به دفتر آی سی سی آر و وزارت خارجه فرستادیم."

محصلین نگران اند درصورتی که چانس ادامه تحصیل به آنان داده نشود ویزه های شان نیز ختم میشود

سید محمود انوری که از رشتۀ کمپیوتر ساینس پوهنتون پونه فارغ شده، می‌گوید که برای تحصیلات ماستری خود می‌خواهد در هند بورسیه بگیرد، اما امسال بورسیۀ تحصیلی آی سی سی ار را اعلان نکردند.

او گفت که نمی‌تواند به افغانستان برگردد:

"وقتی افغانستان سقوط کرد، هند برای دانشجویان افغان در هند بورسیه را اعطا کرد، طبق معمول امسال ما در انتظار بورسیه هستیم، اما تا اکنون برایمان احوال نداده است."

تعدادی از محصلین افغان در هند

این درحالیست که شماری از دانشجویان افغان در شهر چندیگر هند روز شنبۀ هفتۀ جاری در یک گردهمایی خواستار مشخص شدن سرنوشت‌شان شدند و از دولت هند خواستند که برای ادامۀ تحصیل برایشان ویزا و بورسیه تحصیلی بدهد.

سید ساجد یکی از دانشجویان سمستر آخر یک پوهنتون هند می‌گوید که او در افغانستان بسر می‌برد و برای بدست آوردن سند فراغت باید در آزمون سمستر آخر حضور داشته باشد، اما تلاش‌هایش برای گرفتن ویزۀ هند بی‌نتیجه بوده است:

"امکاناتش نیست، به وزارت خارجه رفتیم به سفارت افغانستان در دهلی به تماس شدیم و با پوهنتون هم به تماس شدیم، اما هیچ کسی همکاری نمی‌کند. من سمسترآخرم مانده است. نمی‌توانم سند فراغت خود را دریافت کنم."

یک تن دیگر از دانشجویان افغان نخواسته نامش در گزارش ذکر شود و امسال بورسیۀ جنوب آسیا را در هند بدست آورده، می‌گوید، اگر دولت هند صدور ویزه برای دانشجویان افغان را آغاز نکند، بورسیه‌شان گرفته خواهد شد:

"ما در مجموع ۷۱ دانشجو در بورسیۀ جنوب آسیا کامیاب شدیم، چون ویزۀ هند را نتوانستیم دریافت کنیم، بورسیه را از دست خواهیم داد."

این درحالی است که پس از سقوط نظام جمهوری پیشین افغانستان و روی کار آمدن طالبان، دولت هند صدور ویزه را برای افغان‌ها متوقف کرده و با وجود درخواست‌های مکرر دانشجویان افغان پوهنتون‌های هند که در افغانستان گیرمانده اند، صدور ویزه به آنان آغاز نشده است.