شکایت باشنده های ولایت غور؛ طالبان از مردم پول جمع کردند٬ اما خدماتی ارائه نکرده اند

شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور

بسیاری از مردم در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور می گویند که مسولان محلی طالبان پول های آنها را جمع آوری کردند٬ اما در بدل آن خدماتی ارائه ننموده اند.

محمد ظریف یک کارگر روزمزد در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور در مرکز افغانستان است. به گفته اش، او روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ افغانی درآمد دارد و به سختی می تواند مخارج خانواده ۵ نفره اش را تامین کند.

اما محمد ظریف به دستور طالبان مجبور شد یک هزار افغانی را قرض بگیرد و به طالبان بپردازد.

چون مسئولان محلی طالبان غور در جلسه ای در آغاز ماه دلو سال گذشته تصمیم گرفتند که هرفرد ۱۰۰۰ افغانی، هر دکاندار۵۰۰۰ الی ۳۰ هزار افغانی، کارمندان ادارات و نظامیان طالبان حقوق یک ماه خود را برای قیرریزی بخش از شاهراه غور- هرات پرداخت کنند.

حکومت محلی طالبان به مردم وعده داده بود که با استفاده از پول های جمعآوری شده٬ سرک می سازد٬ اما چنین نشده است

مسئولان طالبان در ۲۹ ماه دلو سال گذشته کار قیرریزی ۱۵ کیلومتر شاهراه را از پول مردمی آغاز کردند و قرار بود مرحله اولی آن در ظرف چهار ماه تکمیل شود اما محمد ظریف می گوید که کار متوقف است:

"ما مردم فقیر و بیچاره هر قسمی که بود هزار افغانی خود را پرداخت کردیم و امیدوار بودیم که در پنج الی شش ماه ۱۵ کیلومتر سرک باید اسفالت شود اما متاسفانه اکنون کار متوقف است."

کارمندان اداره محلی در غور نیز شکایت مشابه دارند.

مسئولان طالبان در ۲۹ ماه دلو سال گذشته کار قیرریزی ۱۵ کیلومتر شاهراه را از پول مردمی آغاز کردند اما پروژه ناتمام ماند

یکی از آنان به علت ترس از طالبان نمی خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

"والی صاحب گفتند ما مدت چهار ماه الی پنج ماه کار آن را خلاص می کنیم اما متاسفانه این کار نشد."

یک مقام طالبان نیز تایید می کند که کار قیررزی متوقف شده است .

این مقام طالبان که در کمیته جمع آوری پول مسئولیت دارد، اجازه صحبت با رسانه ها را ندارد. اما به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی می گوید که آنان بیشتر از دوصد میلیون افغانی را از مردم عادی و کارکنان ادارات جمع آوری کرده اند.

او گفت این پول را برای ساخت کوتل بکک در مسیر شاهراه غور-کابل و یا هم جای دیگر مصرف خواهند کرد:

" بزرگان رفتند کوتل بکک را دیدند که مسیر آن در زمستان خیلی سخت بود تغییر دادند و انجینر ها آمدند نقشه برداری و دیزاین کردند و همین لحظه کار بالای آن جریان دارد که مسیر ان تغییر پیدا کند، هرچند این هم تحت نقشه امارت است که کار شود. پول به صورت درست به جای دیگر مصرف می شود."

نمایی از شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور

خواستیم دیدگاه عبدالواحد حماس سخنگو والی غور را نیز در مورد انتقاد مردم داشته باشیم اما او تا تهیه این گزارش به سوالات ما پاسخ ارایه نکرد.

نجیب الله امینی یک فعال مدنی در غور به رادیو آزادی می گوید که امیدوار است که اداره های بین المللی به وضعیت فعلی رسیده گی کنند:

"امیدواریم که نهاد های بین المللی که در راستایی شفافیت و دادخواهی در افغانستان و جهان کار می کنند یک توجه جدی نمایند تا اینکه حق مظلوم و یتیم که در این سرزمین از آنان به زور گرفته شده دوباره برای مردم داده شود."

شش ماه پیش مردم ولایت غور به رادیو آزادی گفته بودند که طالبان به بهانه ساخت جاده های محلی کمک های بشردوستانه موسسات را از آنان جمع آوری می کنند اما هیچ جاده نمی سازند.