روزنامۀ استارز اند استرایپس: هزاران افغان هنوز هم در انتظار انتقال به امریکا و سایر کشور ها اند

تعدادی از افغانهای مهاجر که در پاکستان منتظر رسیده گی به دوسیه های مهاجرتی خود اند و از ایالات متحده می خواهند تا روند انتقال شان را سرعت بدهند

روزنامۀ استارز اند استرایپس

  • روزنامۀ استارز اند استرایپس مطلبی را در مورد افغان هایی نشر کرده که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، هنوز در انتظار دریافت ویزای امریکا اند.

در آغاز مطلب به نقل از گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس قصۀ شکریه صدیقی یک خبرنگار افغان روایت شده است.

او در کنار کار رسانه ای ، برای حقوق زنان نیز مبارزه می کرد.

بانو صدیقی در زمان حکومت پیشین افغانستان از خانه های امن دیدن می کرد و با زنانی مصاحبه می کرد که به دلیل خشونت های خانوادگی به آنجا پناه برده بودند.

وی زنانی را که برای گرفتن طلاق به محاکم می رفتند نیز همراهی می کرد.

زمانیکه طالبان در اواسط ماه آگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان دوباره حاکم شدند ، این بانوی افغان تلاش کرد که در جریان ماموریت تخلیه با خانواده اش به بیرون افغانستان منتقل شود ، اما بالاخره در ماه اکتوبر آن سال به پاکستان مهاجر شد.

در مطلب روزنامۀ استارز اند استرایپس آمده است که بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، هزاران افغان به کشورهای همسایه کوچیدند. بسیاری آنها منتظر اند که به ایالات متحده ، کانادا و یا کشور های اروپایی انتقال داده شوند.

در مطلب آمده که شکریه صدیقی می خواهد که از طریق برنامۀ ویژۀ که ایالات متحده برای افغان ها اعلام کرده است٬ به امریکا برود.

بر اساس این برنامه ، آنعده از افغان ها در ایالات متحده اسکان داده می شود که با حکومت ایالات متحده ، رسانه های امریکایی و یا نهاد های امداد رسان مربوط به امریکا در افغانستان کار کرده بودند.

در حالیکه ده ها هزار افغان در نزدیک به دو سال اخیر به امریکا منتقل شده اند ، هزاران تن دیگر هنوز در انتظار رفتن به امریکا اند.

در مطلب روزنامه همچنان آمده است که هرچند پیشرفت هایی صورت گرفته اما دریافت ویزای امریکا زمان گیر است.

واشنگتن پُست

  • روزنامۀ واشنگتن پُست مطلبی دارد در بارۀ وضعیت پناهجویانی که به طور غیرقانونی به بریتانیا رفته اند.

نگرانی هایی وجود دارد که این پناهجویان شامل افغان ها بر اساس یک قانون جنجالی ، به رواندا انتقال داده خواهند شد.

در آغاز مطلب از مصدق یک افغان ۲۷ ساله یادآوری شده است که برای انتقال به رواندا ، نامه ای را دریافت کرده است.

او که نخواسته است تخلص اش ذکر شود به روزنامه گفته است که با متحمل شدن خطرات زیاد با کشتی کوچک خود را به بریتانیا رساند.

به گفتۀ او در این کشتی افراد خیلی زیاد سوار بودند و در جریان راه کشتی سوراخ شد و مجبور شدند که از محافظان مرزی کمک طلب کنند.

بر اساس قانونی که پارلمان بریتانیا ماه گذشته تصویب کرد ، از پناهندگی کسانی جلوگیری می شود که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده اند.

پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ بریتانیا هزاران تن از همکاران افغان خود را از افغانستان بیرون کرد که صد ها تن از آنها به بریتانیا منتقل شده و در هوتل ها مستقر شدند اما اکنون به آنها گفته شده تا هوتل ها را ترک کنند و برای خود محل اقامت پیدا کنند.