لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

حکومت طالبان: در یک سال گذشته ۴ هزار زندانی افغان از پاکستان و ایران آزاد و به افغانستان برگشته اند


تعدادی از افغان ها که پاکستان به زندان انداخته شده بودند
تعدادی از افغان ها که پاکستان به زندان انداخته شده بودند

وزارت مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان می‌گوید، در سال گذشته ۴ هزار زندانی افغان از کشورهای ایران و پاکستان رها شده و به کشور برگشتند.

محمد ارسلا خروتی، معیین وزارت مهاجرین و عوت کنندگان حکومت طالبان روز چهارشنبه در برنامۀ موسوم به حساب دهی دولت به ملت در همین رابطه توضیحات بیشتر ارائه کرد:

"حدود ۳هزار مهاجرین افغان که در پاکستان زندانی بودند، در نتیجۀ تلاش مشترک اتشۀ مهاجرین و سفارت افغانستان در پاکستان از زندان‌های این کشور آزاد و به کشور بازگشتند که همچنان در نتیجۀ هماهنگی کمیسیون زندانیان، بیش از هزار افغان زندانی از ایران آزاد شده اند و تلاش‌ها برای (رهایی) دیگران ادامه دارد".

او همچنان افزوده که در این سال ۸۰۰ افغان که به دلایل مختلف در بیرون از افغانستان جان باخته اند، به کشور منتقل شدند.
معین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان افزوده که در سال گذشته بیش از ۹۵۲ هزار پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و کشورهای دیگر به افغانستان بازگشتند و به گفتۀ او اکنون هم ۷میلیون افغان در کشورهای مختلف پناهنده اند.

تاهنوز هم تعدادی از افغانها در زندان مرکزی شهر کراچی زندانی اند
تاهنوز هم تعدادی از افغانها در زندان مرکزی شهر کراچی زندانی اند

وی این را نگفته که افراد مذکور به خواست خود برگشتند و یا اخراج شده اند؟

اخیرا، گزارش‌های نشر شده که ایران و پاکستان افغان های را که به گفتۀ آنان اسناد قانونی ندارند، به زور از خاک خود بیرون می‌کنند.

بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، یک بار دیگر روند مهاجرت افغان ها به کشورهای دیگر افزایش یافته که بسیاری از آنان برای رسیدن به کشورهای اروپایی به ایران و پاکستان و از راه ایران به ترکیه و کشور های دیگر رفته اند.

آنان مشکلات امنیتی، اقتصادی و دیگر چالش‌ها را دلایل پناهنده شدن‌‎شان عنوان کرده اند.

یکی از زنانی که به دلیل چالش‌های امنیتی نمی‌خواهد در این گزارش نامش گرفته شود، می‌گوید،که به دلیل نوشتن برخی مطالب در رسانه های اجتماعی تحت تعقیب طالبان قرار داشت و مجبور شد راه مهاجرت را در پیش گیرد:

"مجبور شدم به پاکستان بیایم، اینجا ۴۰ هزار کرایه می‌دهم دو ماه می‌شود پول کرایه خانه را ندارم، از یک طرف هر روز صاحب خانه دروازۀ خانه را می‌زند و پولیس از طرف دیگر به تعقیب ما است اگر دوباره به افغانستان بروم طالب من را رها نمی‌کند، قسم به خدا که تا آخر شب می‌گریم".

وی نمی‌گوید که محتوای نشریاتی‌اش در رسانه‌های اجتماعی چه بوده است.

مهاجرین افغان در ایران نیز روزگار ناخوشایندی دارند و هموازه ازسوی نیروهای پولیس تعقیب و زندانی میشوند
مهاجرین افغان در ایران نیز روزگار ناخوشایندی دارند و هموازه ازسوی نیروهای پولیس تعقیب و زندانی میشوند

اما آنانی که به افغانستان برگشتند زنده‌گی شان چگونه است؟

یک افغان که از ترکیه به افغانستان برگشته و نمی‌خواهد به دلیل چالش‌های امنیتی نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت:

"مشکلات اقتصادی بی حد و اندازه زیاد است مردم تکلیف روحی پیدا کرده، از بس که چون کار نیست اقتصاد ضعیف است دیگر حیران ماندم که چی کنیم از اینجا پس مسافرت کنیم کجا برویم، دار و ندار خود را که فروختیم تا آنجا خود را رساندیم از آنجا هم دیپورت شدیم، زندانی شدیم پس به افغانستان برگشتیم اینجا هم کار نیست وضعیت اقتصادی خراب است".

مشکلات این افغان ها را با عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنند‌گان حکومت طالبان در میان گذاشتیم، اما تا زمان نشر این گزارش وی به سوالات پاسخ نداد.
اما معیین وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان ادعا می‌کند، آنان سال گذشته به همکاری موسسات همکار به بیش از سه هزار مهاجر بازگشته و بیجا شد‌گان داخلی٬ کمک کردند.

XS
SM
MD
LG