لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

شورای مهاجرین افغان در اسلام آباد: پولیس پاکستان عملیات بازداشت افغان ها را آغاز کرده است


تعدادی از پناهجویان افغانستان که در اسلام آباد زنده گی می کنند و در انتظار رسیده گی به کیس های مهاجرتی خود اند
تعدادی از پناهجویان افغانستان که در اسلام آباد زنده گی می کنند و در انتظار رسیده گی به کیس های مهاجرتی خود اند

شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد پاکستان می‌گوید، پولیس این کشور ناوقت چهارشنبه شب به خانه‌های افغان‌ها در منطقه «اف-۱۷» هجوم برده و ۳۴ تن آنان را بازدشت کرده است.

این شورا می‌افزاید هرچند صبح روز پنجشنبه این مهاجرین را در بدل پرداخت پول رها شده اند، اما حین بازداشت وارد خانه‌های این افغان‌ها شده و آنان را آزار و اذیت کرده اند.

میر احمد رؤفی رئیس شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

"در شهرک «اف-۱۷» پولیس با موترهای خرد و کلان با یک وحشت و دهشت هجوم می‌برد و تنها از یک بلاک ۱۷ جوان را می‌برند، شما فکر کنید شب بالای زنان خانواده و فرزندان‌شان چه گذشته است و سر انجام این‌ها را ساعت شش الی هفت صبح دوباره رها می‌کند. هیچ شکی نیست که بیشتر از ۳۵ تن بازداشت نشده باشند."

بسیاری از پناهجویان افغان می گویند که پولیس پاکستان به بهانه های مختلف اما برای اخذ رشوت افغانها را بازداشت می کند
بسیاری از پناهجویان افغان می گویند که پولیس پاکستان به بهانه های مختلف اما برای اخذ رشوت افغانها را بازداشت می کند

یکی از بازداشت شده‌گان که نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش درگزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید که چهارشنبه شب برای او و اعضای خانواده‌اش یک شب ترسناک و دشوار بود:

"ساعت یک‌ونیم بجه شب بود، اطفال من خواب بودند، دروازه را به شدت زدند، وقتی داخل شدند من برای‌شان اسنادهای خود را نشان دادم و گفتم که ما همه ویزه و پاسپورت داریم، اما هیچ اعتنای نکرده و مرا بردند همراه با یک افغان دیگر در یک موتر کوچک بالا کردند و بعداً یکی از پولیس‌ها با تهدید و زور گفت که شما چقدر پول در خانه دارید یک چیزی به ما بدهید، باز همسایه ما را روان کرد خانه بخاطر آوردن پول و مرا گروگان نگهداشت، بعداً که او پول را آورد هر مقدار پول دیگر که در جیب داشتیم آنرا از ما گرفتند."

او افزود که پولیس یک موتر بزرگ را بخاطر بردن افغان‌ها آورده بودند و به گفته وی حدود ۲۰ نفر دیگر را هم با خود بردند و صبح دوباره آزاد شان کردند.

یکی از افغان‌های دیگر ساکن منطقه «اف-۱۷» اسلام‌آباد که او نیز به دلیل نگرانی از تهدیدات پولیس نام‌اش را نگرفت، می‌گوید این وضعیت همه را به ترس انداخته بود:

"در این منطقه همه مردم شوکه شده و تشویش دارند و نگران هستند که این عمل دوباره تکرار نشود، ما از حکومت پاکستان می‌خواهیم که به حقوق مهاجرین توجه کند."

از سوی دیگر نوار ویدیویی که به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته نشان می‌دهد که یکی از افغان‌ها وضعیت خانه‌اش را به تصویر کشیده و می‌گوید پولیس همه وسایل خانه‌اش را برهم زده است.

این درحالیست که پولیس اسلام‌آباد با نشر اعلامیه‌ای در صفحه تویترش بدون ذکر اتباع افغانستان گفته که عملیات مشترک پولیس اسلام‌آباد و نیروهای امنیتی ۷۲ تن از اتباع خارجی که هیچ مدرک هویتی نداشتند را روانه زندان کرده اند و این عملیات جریان دارد.

پولیس پاکستان در ماه های اخیر تعداد زیادی از افغانهای را که بازداشت کرده به زندان مرکزی شهر کراچی منتقل کرده است
پولیس پاکستان در ماه های اخیر تعداد زیادی از افغانهای را که بازداشت کرده به زندان مرکزی شهر کراچی منتقل کرده است

پولیس پاکستان در حالی ازین عملیات خبر می‌دهند که به تازه‌گی به شمول شهباز شریف صدراعظم پاکستان و حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجی پاکستان، شماری از مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که افغان‌ها در ناامنی‌های اخیر در پاکستان دست دارند.

اما شورای مهاجرین افغان مقیم اسلام‌آباد این ادعاها را رد کرده می‌گوید افغان‌های مهاجر در پاکستان در حال حاضر اجازه گشت‌وگذار و دفاع از حقوق‌شان را ندارند چه رسد به این‌که در ناامنی‌ها دست داشته باشند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان هزاران تن از افغان‌ها که پرونده‌های مهاجرت به امریکا و کشورهای دیگر را داشتند، برای طی مراحل اسناد شان به پاکستان مهاجر شده و اکنون با مشکلات متعدد امنیتی و اقتصادی شب و روز شان را سپری می‌کنند.

آنان از کشورهای مهاجرپذیر به ویژه امریکا می‌خواهند تا هرچه زودتر به پرونده‌های مهاجرتی‌شان رسیدگی کرده و آنان را از مشکلات موجود در پاکستان نجات دهند.

XS
SM
MD
LG