دو محافظ سرحدی ترکیه به جرم تجاوز بر یک بانوی مهاجر افغان٬ به حبس طولانی محکوم شدند

تصویر آرشیف: نیروهای سرحدی ترکیه

دو تن از پرسونل نیروهای سرحدی ترکیه به اتهام تجاوز جنسی بر یک زن مهاجر افغان، هر یک به ترتیب به ۳۲ سال و ۳۷ سال حبس، محکوم شده اند.

براساس گزارش بخش ترکی رادیو صدای امریکا٬ این حادثه در جنوری سالجاری میلادی در ولایت وان در ترکیه زمانی رخ داد که هشت تن از پناهجویان افغان به شمول یک زن، در سرحد آن کشور با ایران، توسط نیروهای سرحدی ترکیه، دستگیر شدند.

بعد از وقوع این حادثه، زن متضرر از نزد عساکر متجاوز فرار کرد و خود را به یک پوسته دیگر در همان منطقه رسانید و سپس بر اساس اظهارت او عساکر متهم، دستگیر شدند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، شماری زیادی از افغان ها با قبول دشواری ها و خطرات زیاد تلاش می کنند تا به کشور های همجوار، از جمله از طریق ایران به ترکیه بروند، ولی تعداد زیادی از آنها هرگز به سرمنزل مقصود نمی رسند.

مهاجرین افغان در اسارت نیروهای ترکی

امان نورزی یک داکتر افغان مقیم ترکیه در مورد مشکلاتی که افغان های پناهجو در سرحد ترکیه با ایران مواجه می شوند، به رادیو آزادی گفت:

"اکثراً مهاجرینی که از افغانستان به ترکیه می آیند، با آرزو و امید می آیند، ولی متاسفانه که در سرحد با تهدیدات شدید و لت کوب مواجه می شوند که در برخی موارد به تردیدقف و جراحات سنگین و حتی شکستن دست، پا، سر و استخوان منجر می شود. علاوه برآنکه مافیای بین المللی در سرحد ترکیه و ایران پول آنها را می گیرد، شماری از آنها ضایع می شوند و یا به حالت کوما به ترکیه می رسند. مطمئن هستم که این مشکلات را حکومت ترکیه حل خواهد کرد."

ترکیه در جملۀ کشورهایی محسوب می شود که از تعدادی زیادی از پناهجویان به شمول افغان ها میزبانی می کند و این نخستین بار است که دو عسکر نیروهای سرحدی ترکیه به جرم تجاوز جنسی بر یک زن مهاجر افغان محاکمه شده و به همچو حبس طویل، محکوم می شوند.