بازداشت خبرنگاران در افغانستان؛ آزادی رسانه ها و فعالیت ژورنالیستان به شدت محدود شده

شماری از رسانه های تصویری و کارمندان رسانه یی در افغانستان

نهادهای مختلف حامی خبرنگاران می‌گویند که بازداشت یازده خبرنگار در جریان دو هفتۀ گذشته توسط طالبان نگرانی جدی خبرنگاران را در بارۀ آزادی رسانه‌ها برانگیخته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای که اواخر سه‌شنبه منتشر شد، گفت که دو تن از این یازده خبرنگار آزاد شده‌ اند و ۹ تن همچنان در زندان طالبان هستند.

در اعلامیه آمده است که با این آمار، شمار خبرنگاران محبوس در زندان طالبان به ۱۳ تن رسیده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ای خواستار آزادی فوری محمدحسین ولایتی، عکاس بازداشت شده خبرگزاری تسنیم شده است.

خبرگزاری تسنیم گفته است: "محمد حسین ولایتی روز شنبه هفته جاری و در حالی‌که به صورت قانونی و از طریق مرز هوایی و در سفری غیر کاری وارد افغانستان شده بود و مدت ۱۰ روز نیز در کابل حضور داشت، هنگام بازگشت در میدان هوایی کابل بدون هیچ‌گونه توضیح مشخصی بازداشت شده است".

نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)

در همین حال نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در اعلامیه‌ای گفته است که علیرغم تلاش‌های آنان، دلیل بازداشت و زندانی شدن خبرنگاران روشن نشده و این وضعیت باعث ایجاد ترس در میان خبرنگاران و رسانه‌ها گردیده است.

ظریف کریمی، رئیس این نهاد به رادیو آزادی گفت:

"در شرایط کنونی، کار خبرنگاری و رسانه‌ای در افغانستان آسیب دیده است و آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات به شدت تحت فشار قرار گرفته است."

او می‌گوید که به شدت نگران وضعیت خبرنگاران بازداشت شده است.

در همین حال نصرت‌الله عمری، برادر شمس عمری، خبرنگاری که در کندهار بازداشت شده است، به رادیو آزادی گفت که تا کنون از سرنوشت برادرش به خانواده‌شان اطلاعی داده نشده است:

"متاسفانه علت بازداشت او و جرم وی را تا اکنون مشخص نکردند. من از مسئولان می‌خواهم که اگر آنها کدام تخطی کردند و یا کدام ثبوت بر خبرنگاران دارند آن را با رسانه‌ها و محکمه شریک کنند که بر اساس آن خبرنگاران را بازداشت کردند."

برخی از خبرنگاران می‌گویند که در شرایط سخت کنونی که دستگیری خبرنگاران توسط حکومت طالبان افزایش یافته است، کار خبرنگاری بسیار دشوار است.

از زمان تسلط طالبان به قدرت در افغانستان زمینه های پوشش رویداد ها برای خبرنگاران نیز محدود شده و تعداد زیادی از خبرنگاران شکایت دارند که طالبان مانع فعالیت آنان در ساحه میشوند

یک خبرنگار در کابل که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"زنان خبرنگار در حال حاضر با ترس و نگرانی شدید به کار خود ادامه می‌دهند، ما هر روز با خطر دستگیری توسط طالبان روبه‌رو هستیم، اما همچنان به کار رسانه‌ای خود ادامه می‌دهیم."

تلاش کریم در بارۀ نگرانی نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران از حکومت طالبان بپرسیم اما، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به سوالات ما پاسخ نداد.

این در حالیست که سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان روز گذشته در نشستی زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" گفت که شمار زیادی از خبرنگاران بازداشت شده دارای پرونده‌های جنایی و شخصی هستند.

وی گفت که برای حل مشکلات خبرنگاران تلاش می‌کند.

با این حال نهادهای حمایت از رسانه‌ها گفتند که خشونت علیه خبرنگاران پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان افزایش یافته است.