کمپاین تطبیق واکسین در پولیو در افغانستان؛ چرا برخی از خانواده ها حاضر به همکاری نیستند؟

واکسیناتور ها دروازه به دروازه می روند اما در برخی از موارد خانواده ها دروازه را باز نمی کنند و اطفال شان نمی آورند

درحالیکه امسال ۵ واقعۀ مثبت فلج اطفال (پولیو) در افغانستان ثبت شده، مسئولان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان و شماری از واکسیناتوران می‌گویند، مردم با آنان در تطبیق واکسین پولیو همکاری لازم را نمی‌کنند.

کمال شاه، مسئول ارتباطات برنامۀ محو پولیوی یونیسف در افغانستان به رادیو آزادی گفت، به همین دلیل بسیاری وقت‌ها آنان از علما و متنفذین منطقه همکاری می‌خواهند:

"در برخی مناطق مادران و پدران طفل بیمار خود را واکسین نمی‌کنند، درحالیکه این هنوز برایشان نیاز است، در برخی مناطق کودکان تازه تولد شده در روزهای نخست تولد را به دلایل سنتی از خانه بیرون نمی‌کنند، در برخی مناطق به دلایل مذهبی واکسین نمی‌کنند و دیگر اینکه طفل در خانه نمی‌باشد و تیم ما چند بار می‌رود، اما هنوز نمی‌باشد."

شماری از واکسیناتوران هم این موضوع را تأیید می‌کنند و می‌گویند، در برخی موردها برای نجات اطفال مردم بارها به پشت دروازه‌هایشان می روند، اما کسی در را به روی‌شان باز نمی‌کند.

حشمت اوریاخیل یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"دروازۀ خانه مردم را می‌زنیم، آنان را راضی می‌کنیم، این یک کار چالش‌زا است، برخی بسیار بی‌احترامی می‌کنند، دروازه را باز نمی‌کنند، راضی کردن آنان کار بسیار سخت است."

اما شماری از مردم و منتنفذین محلی می‌گویند، آنان در این بخش همکاری می‌کنند و از دیگران نیز خواستۀ مشابهی دارند.

تصویر آرشیف: اطفال برای دریافت واکسین حاضر شده اند

محمد رامز عمری، وکیل گذر در ناحیۀ هفتم شهر کابل به رادیو آزادی گفت:

"ما واکسین پولیو را به مردم تبلبغ کردیم که مردم اطفال خود را واکسین پولیو کنند تا از مرض پولیو در امان باشند، هم ما و هم کارمندان صحت عامه که به ساحه می‌آیند به مردم تبلیغ می‌کنیم، امامان مسجد هم در این بخش ما را همکاری می‌کنند".

ناهید ،باشندۀ کابل که هفتۀ پیش دخترش را واکسین پولیو کرده، می‌گوید، این واکسین بسیار مهم است و مردم نباید در مقابل آن بی‌توجهی کنند:

"باید پولیو به هر جا به اطفال داده شود، بخاطری که اطفال‌تان به آن ضرورت دارند، بسیاری از مردم در قصۀ پولیو نیستند، به همین خاطر اطفال فلج می‌شوند ما از دولت می‌خواهیم در این بخش به اطفال زیاد توجه کند."

شیما، باشندۀ ننگرهار هم می‌گوید، با واکسیناتوران همکاری می‌کند:

"ما خوشحال هستیم که همیشه اطفال ما واکسین می‌شوند و اولادهای ما از فلج در امان اند، خودم دختر سه ساله و بچۀ ۴سالۀ خود را هر بار واکسین می‌کنم به واکسین توجه می‌کنم، از دولت می‌خواهم این کمپاین را در ساحات دور افتاده هم انجام دهد تا به آنان هم برسد".

کمپاین تطبیق واکسین در کابل

در بارۀ برنامه‌های آگاهی عامه در مورد واکسین پولیو از شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما جواب نداد.

این درحالیست که دور اول کمپاین واکسین پولیو هفتۀ گذشته در ۲۸ولایت افغانستان تطبیق شد.

مسئولان یونیسف می‌گویند که مرحلۀ دوم این کمپاین در ولایت‌های بلخ، فاریاب، سرپل، جوزجان، سمنگان و ارزگان به روز دوشنبۀ هفته جاری آغاز خواهد شد.

بر اساس آمار وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در این دو دور کمپاین واکسین پولیو، حدود ۱۱میلیون کودک زیر ۵ سال واکسین دریافت خواهند کرد.

پولیو یک بیماری ویروسی است که درمان ندارد و تنها با واکسین می‌توان کودکان را در برابر آن وقایه کرد.

این ویروس نخاع یا رشتۀ مهم عصبی را که در میان ستون فقرات جای دارد هدف قرار می‌دهد و سبب فلج بدن می‌شود.

امسال ۵واقعه مثبت پولیو در ننگرهار٬ ولابت هم مرز با پاکستان٬ ثبت شده است.

این واقعات در ولسوالی‌های بتی کوت، کوت، نازیان، بهسود و دوربابای این ولایت ثبت شدند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری در جهان اند که تاهنوز فلج اطفال یا پولیو از آن‌ها محو نشده است.