دیدار هیئت سازمان همکاری اسلامی با مقام‌های طالبان؛ "حق آموزش نباید از کسی گرفته شود"

دختران دانش آموز در یکی از مکاتب کابل. طالبان پس از بازگشت به قدرت دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده اند.

هیئت سازمان همکاری اسلامی که متشکل از عالمان ارشد دینی کشور های مختلف است، با دو مسئول مهم طالبان در بخش آموزش، دیدار کرده.

بر اساس اعلامیۀ این سازمان که دیروز چهارشنبه (۶ سپتمبر) منتشر شد، هیئت در دیدار با مولوی حبیب الله آغا سرپرست وزارت معارف و مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، از آنها خواسته که حق آموزش نباید از کسی گرفته شود.

در ادامه آمده که بر اساس آموزه های دینی، آموزش از دیدگاه اسلام الزامی برای تمام مردان و زنان است.

اعلامیه سازمان همکاری اسلامی می افزاید که هیئت روی نیاز شدید آموزش و کدر مسلکی در افغانستان تاکید کرده و گفته است که باید برای تمامی دختران و پسران حق ثبت نام در تمامی سطوح آموزشی و تخصصی داده شود.

در اعلامیه گفته شده که هیئت سازمان همکاری اسلامی به تمامی اظهارات سرپرست وزیران معارف و تحصیلات عالی طالبان گوش داد و این دو مقام حاکم در افغانستان گفته اند که مشغول ارزیابی ها اند و هنگامی که فضای مصون برای دختران مساعد شود، حق آموزش به آنها داده خواهد شد.

هیئت سازمان همکاری اسلامی تاکید هم کرده که کشورهای عضو در این سازمان آمادۀ هر گونه حمایت و همکاری در بخش آموزش در افغانستان اند.

بیشتر در این باره: مریم بارک: هیچ امیدواری وجود ندارد که طالبان مکاتب دختران بالاتر از صنف ۶ را باز کنند

هیئت سازمان همکاری اسلامی که در ترکیب آن شیخ عزام معاون سازمان همکاری اسلامی، طارق علی بخت نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان و شماری از عالمان دینی از عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، بحرین، اردن، مالیزیا، اندونیزیا و چند کشور دیگر اسلامی شامل اند، پنجشنبه گذشته (31 اگست) به افغانستان رفت. یک زن هم در هیئت شامل است.

آنها با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، مولوی سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان و شماری از مقام های دیگر آنها دیدار کرده اند.

سه روز پیش، حقانی در دیدار با این هیئت گفته بود که در بخش آموزش دختران در افغانستان صبر داشته باشند.

بیشتر در این باره: بسته ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ۶؛ حقانی: تا فراهم شدن شرایط صبور باشید

فضل هادی وزین از آگاهان مسایل اسلامی به این باور است که دیدار هیئت سازمان همکاری اسلامی با طالبان خیلی موثر هم نخواهد بود اما به باورش یک پیام را به جهان می‌رساند:
"تنها نتیجه از مذاکرۀ هیئتی که از سوی سازمان همکاری اسلامی به افغانستان آمده این بوده می‌تواند که سازمان همکاری اسلامی، مسلمانان جهان در کُل و همه علمای مسلمان خواستند این پیام را به طالبان، مردم افغانستان و جهان برسانند که بستن علم و دانش به روی دختران اسلامی نیست و در عمل مخالف با شریعت اسلامی قرار دارد. طبعاً در این حالت، سه چهار نفر که در قدرت و رهبری طالبان قرار دارند، در یک طرف و همه گی امت اسلامی، علمای اسلامی و کشورهای اسلامی در طرف دیگر واقع می‌شوند."

در بیش از دو سال گذشته، طالبان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند.

دروازه پوهنتون ها هم در افغانستان، حدود ده ماه پیش به روی بانوان بسته شد.

تا اکنون درخواست های هیچ جانبی برای آموزش دختران در افغانستان از سوی طالبان پذیرفته نشده و با آنکه شماری از مقام‌های حاکمان فعلی افغانستان گفته اند، مخالف آموزش دختران نیستند، باز هم در مکتب‌های متوسطه و لیسه و همچنان پوهنتون‌ها به روی بانوان بسته مانده اند.