گسترش بیماری کرونا در افغانستان؛ نزدیک به ۸ هزار تن در ماه های اخیر جان داده اند

تصویر آرشیف: جریان تشخیص یک بیمار مبتلا به کرونا در افغانستان

سازمان جهانی صحت (دبلیو ایچ او) در گزارشی اعلام کرده که تا تاریخ ۳۱ آگست شمار واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان به ۲۲۵ هزار و ۲۶۴ مورد و واقعات مرگ ناشی از آن به ۷ هزار و ۹۶۲ مورد رسیده است.

این سازمان می‌افزاید میزان بهبودی این ویروس در افغانستان ۹۶.۳ درصد و میزان مرگ و میر آن ۳.۵ درصد بوده است.

بر اساس معلومات دبلیو اچ او، اخیراً علائم اصلی و مشترک این ویروس در تمام گروه‌های سنی عفونت حاد تنفسی (ای آر آی) و اسهال حاد بوده است.

این درحالیست که هنوز هم شماری از خانواده‌های فقیر در کابل می‌گویند، اعضای خانواده‌هایشان با دردهای این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

تعداد مراجعین مبتلا به بیماری کرونا در هفته های اخیر به کلینیک های صحی و شفاخانه ها افزایش یافته است

منصور، یکی از باشندگان کابل به رادیو آزادی گفت، برادرش را که بیمار بود چند روز پیش به یکی از شفاخانه‌های کابل انتقال داده اند و داکتران بیماری او را ویروس کرونا تشخیص دادند:

"برادرم بسیار مریض است، تب هم دارد، جان دردی، کسالت دارد، نفس‌اش تنگ می‌شود، داکتر گفت که این کرونا است، من پول تداوی‌اش را ندارم، حتی برای گرفتن آکسیجن پول نیست."

نجیبه، یکی دیگر از باشندگان کابل نیز می‌گوید، از چند روز به این طرف خواهر شوهرش به بیماری کرونا مبتلا شده است:

"دو سه روز شده که ننویم بسیار تب می‌کند، ریزش وسرفه دارد، داکتران گفتن کرونا است، دوا برایش گرفتیم نسبتا خوب شده است."

برخی داکتران می‌گویند، کرونا یک نوع بیماری ویروسی است که علایم آن جان دردی، مشکلات طرق تنفسی، زکام، تب و درد شدید عضلات می‌باشد.

مردم از نبود امکانات لازم در کلینیک ها و شفاخانه ها شکایت دارند و میگویند نمیتوانند ادویه لازم را به دلیل مشکلات اقتصادی خریداری کنند

آنان توصیه می‌کنند کسانی که به بیماری کوید ۱۹ مبتلا هستند، از تماس با آنها خودداری شود.

عرب خان یکی از این داکتران به رادیوآزادی گفت :

"برای جلوگیری از گسترش این بیماری باید از کسانی که علایم طرق تنفسی، ریزش و زکام را دارند، از تماس با آنها باید جلوگیری شود، هر گاه خود ما مبتلا به این بیماری می‌شویم، باید ماسک بپوشیم، ظروف غذا خوری خود را جدا کنیم، بیشتر مایعات گرم استفاده کنیم."

گزارش سازمان جهانی صحت را با شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت شریک ساختیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

زلمی رشتین و طارق اکبر، مسئولان شفاخانۀ افغان – جاپان نیز به پرسش‌های ما در بارۀ تعداد بیماران داخل بستر و واقعات تازه بیماری ویروس کرونا در این شفاخانه پاسخ ندادند.

اما آنان درماه های نخست سال جاری خورشیدی از افزایش این بیماری درافغانستان خبرداده بودند.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت در ماه ثور امسال به رادیو آزادی گفته بود که واقعات مثبت این ویروس در آن ماه نسبت به ماه‌های قبل آن افزایش یافته است.