پاکستان ممنوعیت های تازه تجارتی را بر فعالیت تاجران افغان وضع کرده است

کاروان های اموال تجارتی که از افغانستان به پاکستان و از پاکستان به افغانستان منتقل میگردند

به ادامه‌ محدودیت‌های اخیر حکومت پاکستان بر افغان‌ها، سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در اسلام‌آباد می‌گوید که وزارت تجارت پاکستان در تازه‌ترین اقدام ممنوعیت‌های تازه ترانزیتی را بر تجار افغان وضع کرده است.

وزارت تجارت پاکستان اخیراً صادرات ۲۱۲ قلم کالای تجارتی به افغانستان را ممنوع کرده‌است.

سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در اسلام‌آباد روز پنجشنبه در اعلامیۀ در صفحه ایکس‌اش گفته که وزارت تجارت پاکستان ترانزیت چای سیاه، تایر موتر، لوازم آرایشی و بهداشتی، نساجی، وسایل خانه و برخی کالاهای دیگر را ممنوع کرده و بالای برخی آن‌ها در کنار وضع ۱۰ درصد مالیات به نام فیس پروسس، از تجار افغان تضمین صد درصدی محموله‌های ترانزیتی خواسته است.

این سفارت ممنوعیت‌های تازه را "بی‌موجب، خلاف توافق‌نامه اپتا و بیش از توان تجار افغان" خوانده می‌افزاید که هرچند این مشکلات را با حکومت پاکستان در میان گذاشته اند، اما به جای حل افزایش یافته است.

سفارت افغانستان در اسلام آباد

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد با تأکید بر این‌که این ممنوعیت‌ها به نفع هیچ طرفی نیست و برداشته شود تا به‌گفته این سفارت بر روابط تجاری و دوجانبه این دو کشور تأثیر منفی نگذارد.

شماری از تاجران افغان می‌گویند که این تصمیم طالبان خلاف قوانین بین‌المللی است.

افغان زدران یکی از این تاجران به رادیو آزادی می‌افزاید:

"این خلاف قوانین بین‌المللی ترانزیت است، ما با پاکستان قرارداد اپتا داریم این خلاف قرداد است، این‌که آن‌ها بهانه می‌کنند که مال‌های تجاران افغان به نام ترانزیت می‌آید و در پاکستان تخلیه می‌شود، این مشکل خود دولت پاکستان است."

توافق‌نامۀ تجارت و ترانزیت بین افغانستان و پاکستان یا اپتا در سال ۲۰۱۰ امضا شده‌است. پس ازین توافق پاکستان اجازۀ ترانزیت اموال افغانستان از راه بندر های کراچی، قاسم و گوادر را داد.

به همین ترتیب تاجران افغان اجازه یافتند که اموال‌شان را تا چند بندر هند منتقل کنند و در بدل، پاکستان امتیاز تجارت از طریق افغانستان به آسیای مرکزی را به دست آورد.

از سوی هم، برخی آگاهان اقتصادی به این باور اند که پاکستان‌ از گذشته به این‌سو همواره در بخش صادرات و واردات کالاهای تجارتی افغانستان به نفع خود قیصله کرده، افغانستان را متضرر ساخته است و صادرات و واردات کالاهای تجارتی خود را به آسانی از راه ترانزیتی افغانستان به آسیایی میانه انجام داده است.

با مسدود ماندن دو هفته یی دروازه تورخم در ماه گذشته میلادی حدود دو میلیون دالر به تاجران خسارت وارد شده بود

دریا خان بهیر، یکی ازین آگاهان به رادیو آزادی می‌گوید:

"نیاز است که برای حل این مشکلات، حکومت فعلی افغانستان یک راه حل پیدا کنند، تا از این انزوای صادراتی و وارداتی یک‌طرفه رهایی پیدا کنیم و توسط راه‌های ترانزیتی آسیای میانه و یا دهلیز هوایی ما صادرات داشته باشیم."

حکومت پاکستان در حالی ممنوعیت‌های تازۀ را در بخش ترانزیت افغانستان ایجاد کرده که این در یک ماه اخیر سه بار دروازۀ تورخم را به روی اموال تجار افغان به ویژه میوۀ تازه و سبزیجات بست.

به‌گفتۀ مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در نتیجۀ آن به هر دو طرف حدود دو میلیون دالر خساره وارد شد.