سفارت افغانستان در اسپانیا با وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل ارتباط رسمی برقرار کرد

ساختمان وزارت خارجه افغانستان در کابل که در کنترول طالبان قرار دارد

سفارت افغانستان در شهر مادرید اسپانیا در اعلامیه‌ای که جمعه‌شب در صفحات اجتماعی‌اش منتشر کرده، از تعاملش با وزارت خارجۀ حکومت طالبان خبر داده است.

این سفارت گفته که برای ایجاد تسهیلات به شهروندان افغانستان و ارائه خدمات قنسولی، مکتوب‌های تأییدی اسناد قنسولی به وزارت خارجۀ حکومت طالبان در افغانستان فرستاده می‌شود.

این سفارت در این اعلامیه بیان کرده است که از افغانستان و مردم این کشور نمایندگی می‌کند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده این موضوع را تأیید کرده و گفته است:

"تمام اسناد که به سفارت افغانستان در اسپانیا راجع می‌شود، بعد از تصديق به وزارت خارجه فرستاده می‌شود و طی مراحل قانوني صورت می‌گیرد. وزرات امور خارجه نیز اسنادی که صادر می‌شود را قابل اعتبار می‌خواند."

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

پیش از این سفارت افغانستان در هالند از تعاملش با حکومت طالبان خبر داده و افزوده بود که اسنادهای خدمات قنسولی برای تأییدی به کابل فرستاده می‌شود.

هر چند حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسیمت شناخته نشده است، اما برخی کشورها دیپلومات‌های آنها را پذیرفته و برخی از سفارت‌های افغانستان در برخی از کشورها هم که از سوی دیپلوماتان نظام پیشین جمهوریت اداره می‌شوند، از تعامل‌شان با حکومت طالبان خبر داده اند.

وزرات خارجه اسپانیا تا کنون در این باره واکنش نشان نداده است.

تماس‌های ما با سفارت افغانستان در این کشور هم ناموفق بود.

این درحالیست برخی دیپلومات‌های پیشین و کارشناسان سیاسی می‌گویند که تعامل سفارت‌های افغانستان با طالبان به معنای به رسیمت شناختن حکومت طالبان نیست، بلکه بیشتر برای ایجاد سهولت در خدمات قنسولی است.

غوث جانباز، دیپلومات پیشین به رادیو آزادی گفت:

"در حال حاضر سفارتخانه‌های افغانستان در ارائه خدمات قنسولی می‌باشد، بخاطر رفع مشکلات و ارائه خدمات اسناد قنسولی تعاملات صورت می‌گرد، معنای دیگری نباید از آن برداشت شود."

عزیزالدین معارج، دیگر دیپلومات پیشین افغانستان می‌گوید، تعاملات برای ایجاد خدمات قنسولی است و به معنای تعامل عام در سطح جهان با طالبان نیست:

"این از طرف دیپلومات‌ها و سفارت‌ها بر اساس نیاز صورت می‌گیرد، چون اسناد حقوقی و تصدیقی که از آن سکوک مالی هم می‌گرند، بدون تأیید ریاست قنسولی وزرات خارجه مدار اعتبار نیست. اگر این تعامل نباشد کسی دیگر به سفارت مراجعه نمی‌کند."

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی هم به رادیو آزادی گفت که این تعاملات به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست:

"بدون شک نوع این رفتارها مانند تعاملی است که شماری از سیاسیون در حالی حاضر با طالبان دارند، نباید در مغالطه گرفت که این داد و ستندها و تعامل‌ها به معنی به رسمیت شناسی طالبان هستند."

خانم باکرزی می‌افزاید که دستگاه دیپلوماسی افغانستان از چهار و نیم دهه به این سو بر اساس منافع گروهی می‌چرخد و عرف دیپلوماتیک در نظر گرفته نشده است.

این درحالیست که به تازگی طالبان یک دیپلومات تازه‌شان را برای سفارت افغانستان در ترکیه فرستادند.

هر چند حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ آنان چندی پیش در نشستی زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" گفته بود که حکومت طالبان در ۱۵ کشور دنیا نمایندگی دیپلوماتیک دارد.