ایران: روند ثبت نام پناهجویان افغان آغاز شده است

شماری از پناهجویان افغان در ایران - عکس از آرشیف

خبرگزاری رسمی دولتی ایران "ایرنا" روز یک‌شنبه به نقل مسئولان ادارۀ مهاجرت این کشور گزارش داده که نزدیک به یک میلیون افغان که در ایران هستند و در بخش صدور کارت هویت، کارت بانکی و سیم‌کارت ثبت نام کرده، در چند روز آینده توزیع این کارت‌ها به آنها آغاز می‌شود.

عبدالله مبینی، رئیس ادارۀ ملی مهاجرین ایران به خبرگزاری ایرنا گفته است که بیش از ۹۰ درصد مهاجران در ایران را افغان‌ها تشکیل می‌دهند و به گفتۀ او، بزرگترین مشکل آنها در مورد مهاجران افغان این است که هیچ کدام از آنها سند هویت مانند تذکره، پاسپورت و کارت ملی ندارند.

او گفته است که هر فرد مهاجر دارای ۱۷ کود است که آنان این ۱۷ کود را پس از سپری کردن روند بایومتریک تبدیل به یک کود می‌کنند که بر مبنای آن برای هر فرد یک کارت‌بانکی و سیم‌کارت داده می‌شود:
"هم مجوز است مجوز اقامت، هم کارت شناسایی و هویت است و هم تمام مشخصات فرد به صورت بایومتریک در وزارت داخله کشور ثبت و درج است و خیلی راحت جایگزین دوازده نوع اوراقی می‌شود که ما تا کنون داده ایم."

وی گفت که اکنون نزدیک به یک میلیون اتباع افغانستان در این بخش ثبت نام کرده اند و به گفته او طی چند روز آینده توزیع این کارت‌ها آغاز می‌شود.

در همین حال شماری از مهاجرین افغان در ایران می‌گویند که آنان تا به حال در چنین روندی ثبت نام نکرده اند و به آنان هم در بارۀ آن اطلاع داده نشده است.

یکی از آنان که از گفتن نامش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت:
"ما تا حالا ندیدیم که مهاجرین افغان همی قسم کارت‌های هوشمند دریافت کرده باشند، شاید آنها از طریق ثبت نام‌هایی که از قبل داشتن این یک میلیون را ادعا کرده باشند."

یکی دیگر از مهاجرین افغان که او نیز نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیوآزادی گفت که او و افغان‌های زیادی که به گونۀ غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند:
"ثبت نام نکرده‌ام و به حد شایعات است و اگر آنجا هم برویم این طرف و آن طرف آدم را می‌دوانند کسانیکه قانونی هستند نسبتاً خوب است، کارت و سیم کارت گرفته می‌توانند، من واقعیتش از مجبوری غیرقانونی آمده‌ام دچار مشکلات زیاد هستم، بیخی افسرده شده‌ام. کار وقتش معلوم نیست ۱۵ ساعت در یک دکان کار می‌کنیم مشکلات زیاد است."

دولت ایران در حالی تصمیم به توزیع کارت شناسایی و بانکی و سیم کارت را به پناهجویان افغان گرفته است که پیش از این احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران گفته بود که مهاجران غیرقانونی افغان نباید در ایران زندگی کنند.

این در حالی است که اخیراً ویدیوهای منسوب به برخورد نامناسب برخی مردم ایران با افغان‌ها از جمله در شهر اقبالیه این کشور به نشر رسیده است.

Your browser doesn’t support HTML5

خشونت با پناهجویان افغان در ایران

در یکی از در این ویدیوها دیده می‌شود که ظاهراً ایرانی‌ها به سوی خانه‌های افغان‌ها سنگ پرتاب کرده و آنان را با به اشکال مختلف مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

پولیس ایران گفته که ۱۹ تن را به اتهام حمله به خانۀ یک پناهجوی افغان در شهر اقبالیه بازداشت کرده است.

دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت روز شنبۀ گذشته در یک اعلامیۀ مشترک از پاکستان و دیگر کشورهای میزبان مهاجرین و پناهجویان افغانستان خواسته اند تا به حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیر ادامه دهند، چون به گفتۀ این سازمان‌ها، آنان پس از بازگشت به افغانستان با تهدید احتمالی روبه‌رو خواهند شد.