پناهجویان افغان با نا امیدی پاکستان را ترک میکنند زیرا اسلام آباد به اخراج اجباری تاکید کرد

اعده یی از افغانهای مهاج در پاکستان که برای خروج از این کشور آماده میشوند

برخی مهاجرین افغان در پاکستان می‌گویند، به دلیل آزار و اذیت بیشتر از سوی پولیس این کشور، مجبور شدند این کشور را ترک کنند ، اما شمار دیگر می‌گویند که به دلیل تهدیدات امنیتی راه برگشت به افغانستان را ندارند.

روح‌الله یکی از افغانان است که به گفتۀ خودش ۲۳ سال پیش در پاکستان به دنیا آمده است و حالا در این کشور صاحب زن و فرزند است.

او اما می‌گوید که حالا هشدارهای حکومت پاکستان و نداشتن اسناد قانونی اقامت مجبوراش کرده تا این کشور را ترک کند.

روح الله که اعضای خانواده‌اش را بخاطر رفتن به افغانستان به دروازۀ تورخم انتقال داده است، به رادیوآزادی گفت که همه وسایل خانه‌اش را به بهای ناچیز لیلام کرده است:

"از ما فی نفر۱۰۰۰۰ کلدار می‌خواستند، غریب آدم استم، کرایۀ خانه هم بود، بیل‌ها هم می‌آمد، خرچ و خوراک ما نیز بود، هر چند کارم خوب هم بود، ولی از این که شناخت کارت نداشتم، همه چیز را رها کردم، وسایل کارم را لیلام کردم حالا ببینیم که حکومت ما چه می‌کند."

خانواده های که قرار است به افغانستان برگردند از اوضاع در افغانستان نگران اند

هرچند همواره شکایت‌هایی مطرح شده است که در بیشتر موارد پولیس پاکستان از افغان‌ها درخواست پول می‌کند، اما وی مشخص نساخت که کی مبلغ ده هزار کلدار از او درخواست کرده است.

برخی پناهجویان دیگر به شمول خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، اعضای نیروهای امنیتی حکومت پیشین و هنرمندان که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرده اند، می‌گویند که در بی‌سرنوشتی قرار دارند و حالا راه برگشت به افغانستان را هم ندارند.

یکی از افسران نظام پیشین که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نامش را در گزارش بنویسیم، در مورد به رادیو آزادی گفت :

"ویزه‌های ما وقت‌اش ختم است، دو سه بار در دفتر یو، ان، اچ، سی، آر مراجعه کردیم برای ما یک توکن داده که وقتی به پولیس نشان می‌دهیم می‌گویند این قابل چلش نیست، حالا در یک بی‌سرنوشتی قرار داریم که نه به دلیل تهدیدات امنیتی به افغانستان رفته می‌توانیم و نه این طرف بوده می‌توانیم."

وی می‌گوید که بخاطر طی مراحل پروندۀ P2 اش به پاکستان آمده است و از حکومت میزبان و جامعۀ جهانی می‌خواهد تا در چنین شرایطی به وضعیت‌شان توجه جدی کنند.

این درحالیست که سرفراز بوگتی، سرپرست وزارت داخلۀ پاکستان یکبار دیگر روی اخراج پناهجویان غیرقانونی پس از ختم ماه اکتوبر سال جاری از این کشور تأکید کرده است.

او گفته است که پس از پایان مهلت برای مهاجران غیرقانونی، حکومت پاکستان در مورد اقامت آنها هیچ سازشی نخواهد کرد.

بوگتی روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که پالیسی اخراج مهاجران غیرقانونی فقط برای افغان‌ها نیست، بلکه تمام مهاجرینی که اسناد قانونی برای زندگی در این کشور را ندارند، پس از پایان ماه اکتوبر از پاکستان اخراج خواهند شد.

فشار های پاکستان بر مهاجرین افغان از ماه ها قبل آغاز شده است و پولیس در آن کشور صد ها تن را به بهانه های مختلف از جمله نداشتن اسناد اقامت بازداشت کرده است

حکومت سرپرست پاکستان این را هم گفته که اکثریت مهاجران غیرقانونی در این کشور را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

این درحالیست که حکومت موقت پاکستان در یک اقدام تازه کمپاینی را زیر نام "عملیات ضد غصب املاک" از مرکز اسلام‌آباد و شهرهای دیگر این کشور آغاز کرده است.

حکومت موقت پاکستان روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته اعلام کرد که تعدادی از خانه‌های مهاجرین افغان را در نزدیک ساختمان ادارۀ ملی تکنالوژی در مارگله تاون اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور، ویران کرده است.

همچنان ادارۀ توسعه‌ای اسلام‌آباد در اعلامیه‌ای در این مورد افزوده که برخی خانه‌ها و فارم‌هایی را که افغان‌ها به گونۀ غیرقانونی ساخته و در آن زند‌گی می‌کردند، تخریب کرده است.

در آغاز ماه اکتوبر، حکومت موقت پاکستان به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار افغان که به گفتۀ آنها اسناد قانونی برای زندگی در آنجا را ندارند هشدار داده بود که تا پایان ماه جاری پاکستان را ترک کنند، در غیر آن با اخراج اجباری مواجه خواهند شد.

این درحالیست که دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت روز شنبۀ گذشته در یک اعلامیۀ مشترک از پاکستان و دیگر کشورهای میزبان مهاجرین و پناهجویان افغانستان خواسته اند تا به حمایت از افغان‌های آسیب‌پذیر ادامه دهند، چون به گفتۀ این سازمان‌ها، آنان پس از بازگشت به افغانستان با تهدید احتمالی روبه‌رو خواهند شد.